„Ondernemer moet winkelsluiting niet schuwen”
ALMERE (ANP). Modern ondernemerschap in de detailhandel betekent dat ondernemers er niet voor moeten schuwen om waar nodig een filiaal te sluiten. De crisis, de opkomst van internet en een afvlakkende bevolkingsgroei vereisen een nieuwe mentaliteit voor het runnen van een winkelketen. Dat stelt topman Steven Bakker van de BAS Group, met ruim 200 zaken de grootste elektronicaretailer van Nederland.
„Ik sluit, verbouw of verplaats elk jaar zeker 60 filialen”, zegt de ondernemer die onlangs Apple-shop iCentre van de ondergang behoedde en ook eigenaar is van de ketens Dixons, Dynabyte en MyCom. „Een winkellocatie kan nu goed zijn, maar over een half jaar niet meer. Het is daarom belangrijk veel gebruik te maken van flexibele arbeidskrachten, zodat je goed op veranderingen kunt inspelen.”
Bakker rekent erop dit jaar nog 20 tot 25 van zijn 206 winkels te sluiten. Bij de Bas Group werken ongeveer 1300 mensen. Door veel gebruik te maken van parttimers hoeft Bakker voor de sluitingen geen grote ontslagronde door te voeren.
„Zo kun je als ondernemer ook beter rekening houden met pieken en dalen in de winkeldrukte. Op zaterdagmiddag wil je bijvoorbeeld wel acht medewerkers in een winkel hebben staan, maar op woensdagochtend maar één.”
De BAS Group is momenteel bezig om alle Dixons-filialen om te bouwen tot speciale ‘ervaringswinkels’ die een aanvulling moeten zijn op de onlineverkoop. Bakker vindt dat in zijn showrooms eigenlijk alleen nog aparte gadgets tentoongesteld moeten worden. „Het moeten producten zijn die klanten graag even vast willen pakken, of waar zij graag veel uitleg van een verkoper over willen. Ik presenteer een standaard laptop bijvoorbeeld niet meer in de winkel. Zo’n grijze muis kunnen mensen beter via de webwinkel bestellen.”
In het kader van deze reorganisatie zijn afgelopen jaar ook al bijna alle managementfuncties bij Dixons geschrapt. Met behulp van een speciale iPod die als kassa fungeert, kunnen verkopers volgens Bakker best zelf een filiaal runnen.
„Veel van de 200 filiaalmanagers moesten hiervoor wel echt worden ontslagen, omdat zij nog een vast contract hadden uit de tijd dat Dixons nog niet tot de BAS Group behoorde”, legt Bakker uit. „Zij kregen vervolgens de mogelijkheid om te solliciteren op de functie van verkoper.”
De laatste maanden is voor verschillende winkelketens het doek gevallen. Onder meer Schoenenreus, Free Record Shop en Block gingen failliet. „Zij hadden allen niet goed ingespeeld op de nieuwe omstandigheden”, concludeert Bakker. „Veel klassieke retailers hebben moeite om deze stap te zetten. Ze denken bijvoorbeeld dat het internet wel weer overwaait. Maar dat is niet zo, het oude tijdperk is voorbij.”