MKB wil meldpunten spooksollicitanten
Werkgevers krijgen steeds vaker te maken met spooksollicitanten. Dat zijn uitkeringsgerechtigden die alleen maar solliciteren om hun uitkering te behouden, niet omdat zij echt de baan willen.
Daarom wil werkgeversorganisatie MKB-Nederland dat er meldpunten komen waar werkgevers slechte ervaringen met sollicitanten kwijt kunnen.
„Het verschijnsel is niet nieuw”, zei donderdag A. van Delft, coördinator sociaal beleid van het mkb. „Maar wij krijgen de laatste tijd wel vaker signalen hierover van werkgevers.”
Harde cijfers zijn er niet want er wordt op dit moment niets geregistreerd. Voor werkgevers, die geld steken in een selectieprocedure, is het een vervelend verschijnsel.
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), dat onder andere de Werkloosheidswet uitvoert, staat positief tegenover de oprichting van meldpunten tegen spooksollicitanten. Het kan extra signalen opleveren als uitkeringsgerechtigden er met de pet naar gooien.
Vorig jaar heeft het UWV 28.000 keer een strafmaatregel getroffen, een korting op de uitkering of een boete in gevallen dat een uitkeringsgerechtigde te weinig of niet serieus solliciteerde, aldus het UWV.
Mensen met een uitkering zijn vaak verplicht te solliciteren. De controle laat echter te wensen over. Instanties vragen doorgaans alleen bij de uitkeringsgerechtigden na of zij hebben gesolliciteerd en of zij sollicitatiebrieven kunnen laten zien. „Maar zelden of nooit wordt bij een werkgever gecheckt of iemand tijdens een sollicitatiegesprek echt zijn best heeft gedaan om de baan te krijgen”, aldus Van Delft.
Een woordvoerster van het UWV zei dat de uitvoerder wel degelijk ook bij werkgevers controleert. Het zwaartepunt licht echter duidelijk bij de uitkeringsgerechtigde. Het UWV kijkt of zij vaak genoeg en serieus solliciteren.
Het voordeel van een meldpunt is dat werkgevers er met klachten terechtkunnen. „Het is de verantwoordelijkheid van de uitkeringsinstanties daar iets mee te doen”, stelde Van Delft.
MKB-Nederland wil er binnenkort met de uitkeringsinstantie UWV en de koepel van sociale diensten Divosa praten. De meldpunten moeten op plaatselijk niveau komen, om te beginnen in de grote steden.