Even het ziekenhuis liken
UTRECHT (ANP). Waarom dragen chirurgen eigenlijk groene kleding? Zomaar een vraag aan het Maasstad Ziekenhuis op Twitter. Steeds meer ziekenhuizen in Nederland houden contact met patiënten via social media, via spreekuren en met foto’s. Zelfs vacatures verschijnen op Facebook.
Twee ziekenhuizen die een paar jaar terug besloten om sociale media te gaan gebruiken, zijn het Maasstad Ziekenhuis uit Rotterdam en het Jeroen Bosch Ziekenhuis uit Den Bosch. Daar was vraag naar, zo blijkt ook uit een onderzoek onder ruim 1000 respondenten in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Slechts een derde van de Nederlanders vindt het oninteressant om een ziekenhuis te volgen op Facebook en Twitter. Tegelijk volgt 1 op de 5 mensen nu al één of meerdere ziekenhuizen via de sociale media.
„Sociale netwerksites zijn de oren en ogen van onze organisatie. Wij volgen wat er online over het Maasstad Ziekenhuis wordt gezegd en we acteren hier direct op”, laat het ziekenhuis (5100 volgers op Twitter, bijna 1000 likes op Facebook) weten. Dagelijks is het webcareteam van het ziekenhuis zo’n 2 uur bezig met het reageren op tweets en Facebookberichten, en bijvoorbeeld het onderhouden van foto-albums op Picassa, „zodat patiënten een beeld krijgen waar we zoal actief mee zijn.”
Ook bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis (4000 volgers op Twitter, 831 likes op Facebook) begonnen ze in 2009 ‘voorzichtig’ met social media. „Daar zijn de cliënten te vinden en wij dus nu ook”, laat een woordvoerster weten. Het ziekenhuis houdt regelmatig een ‘laagdrempelig’ twitterspreekuur, en tweet links naar filmpjes en informatie op de website. „Vroeger gebruikte je daar folders voor. En soms versturen we ook nieuwtjes waar je geen persbericht van maakt, maar die wel even het melden waard zijn”, aldus de woordvoerster.
Beide ziekenhuizen krijgen ook klachten binnen via social media. „ Dat is het mooie van social media, het is een podium om je mening te uiten, hoe jij de zorg en het ziekenhuis ervaart. En die mening nemen wij als ziekenhuis serieus”, aldus het Maasstad.
„Bovendien kan je snel een crisis bezweren”, aldus het Jeroen Bosch. In 2011 verscheen bijvoorbeeld op Twitter een verzonnen bericht over een baby die was omgekomen, omdat de lift vast zat en het kind geen zorg kon krijgen. Het ziekenhuis kon razendsnel duidelijk maken dat het om onzin ging. „Vroeger kon je een dag later pas in de krant reageren.”