Kerk & religie

Honderd jaar Ark Mission: van wandtekst naar Bijbel-app

AMSTERDAM. De Bijbel door­geven als relevante boodschap voor deze tijd. De missie van de Stichting Ark Mission is ook na honderd jaar „nog zo krachtig en eenvoudig dat we geen behoefte hebben om die wezenlijk aan te passen”, zegt directeur Hans de Rijk.

Klaas van der Zwaag
29 July 2013 12:10Gewijzigd op 15 November 2020 04:59
Hans de Rijk, directeur van Ark Mission. „Niet eerder waren er zo veel digitale mogelijkheden om het Evangelie te verkondigen als in deze tijd. Beeld RD, Henk Visscher
Hans de Rijk, directeur van Ark Mission. „Niet eerder waren er zo veel digitale mogelijkheden om het Evangelie te verkondigen als in deze tijd. Beeld RD, Henk Visscher

Aan de Donauweg, in een 
industriegebied in Amsterdam-West, heeft het kantoor van 
Ark Mission het aanzien van 
een grote loods. Op de begane grond bevindt zich een grote opslagplaats van boeken, lectuur en (kinder)bijbels, gezamenlijk terrein van uitgeverij Ark Media en de ideële tak Ark Mission. „Het zijn twee verschillende activiteiten van de stichting, die beide als doel hebben om de Bijbelse boodschap te verspreiden.”

Ark Mission legt de nadruk op het verspreiden van de Bijbel. Dat verspreiden heeft een missionaire spits. De Rijk: „In het begin concentreerde de organisatie zich op het verspreiden van traktaten. Intussen is er in de honderd jaar het nodige veranderd. De eerste traktaten gingen uit van een redelijk grote kennis van de Bijbel. Die is grotendeels verdwenen. Er is een generatie opgegroeid die nauwelijks iets van de Bijbel afweet, zelfs de ouders niet. De missionaire taak wordt daarom lastiger. We kunnen niet meer opdringerig evangeliseren, maar moeten meer ruimte bieden voor het persoonlijk gesprek.”

Wat in ieder geval veranderd is, zijn de digitale mogelijkheden. De decoratieve wandteksten maken plaats voor apps. Op de jubileumdag op 27 september wordt een speciale app gepresenteerd: bible-fit, die mensen via smartphones in contact brengt met de Bijbel. Bijbelteksten worden gekoppeld aan emoties of persoonlijke gebeurtenissen.

De Rijk: „Niet eerder waren er zo veel digitale mogelijkheden om het Evangelie te verkondigen als in deze tijd. Ik weet wel dat de secularisatie een hoge vlucht neemt, maar er is een toenemende vraag naar zingeving, waar de kerk op kan inspelen. Dat vraagt om een andere houding dan alleen maar zien op de negatieve kanten van de secularisatie.”

Ark Mission raakte vooral bekend door de website kinder­bijbels.nl met ruim 140 beschrijvingen van de meest uiteenlopende kinderbijbels, de jaarlijkse kerstkaartenactie voor gedetineerden en dak- en thuislozen, de Bajesagenda (de afgelopen 26 jaar zijn er daarvan 850.000 exemplaren verspreid onder gevangenen) en recent de Straatbijbel. „Ik weet wel dat daar de nodige kritiek op geweest is”, zegt De Rijk. „Maar de uitgave biedt een mogelijkheid om juist ook deze groep te bereiken, die buiten de boot dreigt te vallen.”

Ark Mission is breed qua achterban, die uit zo’n 20.000 donateurs bestaat. „We zijn er voor de breed­te van de kerk”, zegt De Rijk. „Oprichter Heule wilde de stichting niet binden aan één kerkgenootschap. Iedereen heeft Gods Woord nodig, daarom kijken we niet naar denominaties. We willen kerken wel helpen bij de verbreiding van Bijbel­kennis. Daarbij zijn we internationaler geworden, maar met dezelfde missie als honderd jaar geleden.”


Ark Mission honderd jaar

Ark Mission komt voort uit een fusie tussen de Vereeniging tot Verspreiding der Heilige Schrift en de Bijbel Kiosk 
Vereniging. In 1913 richtte 
Marinus Heule in Amsterdam de Vereeniging tot Verspreiding der Heilige Schrift op (VVHS). Zijn doel was om het Evangelie te verspreiden. Daarbij maakte hij gebruik van evangelisatie­materiaal zoals folders en brochures. Ook werd de VVHS bekend om haar beloningsplaatjes voor zondagsscholen en kleurrijk gekalligrafeerde wandteksten. In 1933 richtte Hendrik Heule, broer van Marinus Heule, de Bijbel Kiosk Vereniging (BKV) op. Samen met andere christenen ging hij evangeliseren vanuit kiosken, als eerste op het strand in Wijk aan Zee.

De BKV vestigde zich in 1969 in Driebergen. In Amsterdam ontwikkelde de VVHS zich tot een bekende christelijke uit­geverij die nu Ark Media heet. In 1987 fuseerden VVHS en BKV en in 2008 ging de organisatie verder onder de nieuwe naam Ark Mission. Per 1 januari 2010 ging de BKV boekhandel een samenwerking aan met de IZB Boekhandel en sloot de locatie in Driebergen. Onder de naam IZB-Ark werden de activiteiten in Amersfoort voorgezet als internet- en boekhandel. In verband met het 100-jarig bestaan van Ark Mission verschijnt dit jaar het jubileumboek ”Papieren evangelisten”, onder redactie van K. Fikse-Omon.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer