Nieuwe ingrepen treffen alleen Air France
PARIJS (ANP). Air France-KLM komt volgende week met nieuwe, omvangrijke maatregelen om kosten te besparen. De ingrepen treffen alleen het Franse deel van de luchtvaartgroep, zei topman Alexandre de Juniac vrijdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers.
Air France en KLM kondigden begin vorig jaar al maatregelen aan die een einde zouden moeten maken aan de zich opstapelende verliezen. Dat plan ligt op schema, zei De Juniac. De verslechtering van de economische omstandigheden en de aanhoudend hoge kerosineprijzen maken evenwel aanvullende bezuinigingen nodig.
Meer details wilde de topman, die het stokje begin deze maand overnam van Jean-Cyril Spinetta, nog niet kwijt. „Ik wil dat eerst met onze mensen bespreken”, zei hij. Wel staat vast dat meer banen zullen verdwijnen, bovenop het verlies van 5000 arbeidsplaatsen aan Franse zijde dat al eerder was aangekondigd.
Vooral bij het binnenlandse en Europese passagiersnetwerk van Air France en de vrachtdivisie zijn de kosten te hoog. De verbeteringen die KLM aan het doorvoeren is, zijn volgens topman Camiel Eurlings wel voldoende om de doelen te halen. Toch wordt ook daar nagedacht over extra besparingen bij de vrachtactiviteiten.
„KLM ligt op de marsroute die begin vorig jaar is afgesproken”, zei Eurlings tegen het ANP. „Maar ook de Fransen zijn stevig in beweging. Ze werken er hard aan, hebben het aantal toestellen afgebouwd en doen het met duizenden mensen minder.”
Volgens de KLM-topman zit Air France echter in een lastigere markt dan het Nederlandse zusterbedrijf. Het is sterk blootgesteld aan de zwakke Zuid-Europese markt. „Wij halen onze passagiers meer uit Groot-Brittannië en Scandinavië, economisch gezien het betere gedeelte van Europa.”
Bij het oplossen van de problemen kijken de Fransen ook naar hun kleinere zustermaatschappij. KLM heeft bijvoorbeeld de inkomsten weten te verhogen door aanvullende diensten te verkopen, zoals iets ruimere zitplaatsen en betere maaltijden. „De Juniac kijkt daar met grote interesse naar”, zei Eurlings.
Ook De Juniac zelf benadrukte nog maar eens het belang van de samenwerking, waardoor de twee partijen er binnen de groep er nu ook afzonderlijk toe doen. „Air France zonder KLM, of KLM zonder Air France zou lang niet zo’n grote speler zijn”, zei hij. „We hebben elkaar nodig om bij de wereldtop te horen.”