Elk Europees land heeft eigen veiligheidssysteem trein
UTRECHT. Het is voor Babet Verstappen, woordvoerder van ProRail, nog te vroeg om te zeggen of het veiligheidssysteem een rol speelde bij het treinongeluk in Spanje. Wel weet ze dat elk Europees land een ander systeem heeft.
„Je kunt de verschillende systemen moeilijk met elkaar vergelijken”, aldus Verstappen.
De Automatische Treinbeïnvloeding (ATB) waakt over de veiligheid van het Nederlandse spoor. Dit systeem voorkomt niet alleen dat treinen met elkaar in botsing komen door de seinen rond een bezet baanvak op rood te zetten, het voorkomt ook dat een machinist te hard rijdt.
Op het Nederlandse spoor geldt een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur. „Je zou kunnen zeggen dat de trein op die snelheid is begrensd.” Als er plaatselijk een lagere snelheid geldt, bijvoorbeeld rond een station, dan remt het systeem automatisch af als de machinist te hard gaat.
Een nadeel van het ATB-systeem is dat het systeem niet ingrijpt als een goederentrein, die maximaal 100 kilometer per uur mag, te hard rijdt op een traject waar 140 de maximumsnelheid is. Dat onderscheid maakt het veiligheidssysteem waar de hogesnelheidstreinen in Nederland op rijden wel, het European Rail Traffic Management System of ERTMS. De machinist krijgt rijtoestemming en snelheidsinformatie via een scherm in de cockpit. Seinen langs de baan zijn niet meer nodig. De wens is dat op termijn heel Europa gebruik zal maken van ERTMS. Dan kan de Franse TGV ook in Nederland rijden.