Michelin heeft last van malaise automarkt
PARIJS (ANP/BLOOMBERG). De malaise op de Europese automarkten drukt de resultaten van bandenfabrikant Michelin. Het Franse bedrijf zag de winst over de eerste helft van het jaar met 13 procent teruglopen, maakte Michelin donderdag bekend.
Het bedrijfsresultaat eindigde op 1,15 miljard euro, vergeleken met 1,32 miljard een jaar eerder. Met name op de verkoop van speciale banden, voor onder meer buldozers en trucks, werd minder winst behaald. Ook de Europese vraag naar het vervangen van banden van personenauto’s nam af. Het bedrijfsresultaat is in lijn met de verwachtingen van analisten.
De omzet van Michelin kwam in het eerste half jaar uit op 10,2 miljard euro, 5,1 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst pakte zo’n 45 procent lager uit op 507 miljoen euro. Dat werd vooral veroorzaakt door kosten om het productieproces van banden goedkoper te maken, zodat er scherper geconcurreerd kan worden.
Michelin houdt vast aan zijn doelstelling om zowel de operationele winst als de wereldwijde verkoop dit jaar ‘stabiel’ te houden. Het bedrijf rekent erop dat de prijs van rubber in de tweede helft van het jaar lager zal zijn, waardoor de winst weer opgeschroefd kan worden.
De bandenfabrikant probeert daarnaast de problemen op de Europese automarkt te omzeilen door in te zetten op groei buiten het thuiscontinent, onder meer op de verkoop van banden voor grote voertuigen die gebruikt worden in de mijnbouw.