Zwakke automarkt speelt TomTom weer parten
AMSTERDAM (ANP). TomTom heeft de omzet in het tweede kwartaal verder zien afnemen tot 250 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 262 miljoen euro. Vooral de verkoop van inbouwapparatuur aan autofabrikanten stond opnieuw onder druk door de zwakke Europese automarkt. Dat meldde het bedrijf donderdag.
De nettowinst bedroeg 8 miljoen euro, tegen 9 miljoen euro in het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde ook met 1 miljoen en kwam uit op 40 miljoen euro. TomTom gaat voor heel 2013 nog altijd uit van een omzet tussen de 900 en 950 miljoen euro en een aangepaste winst per aandeel van 0,20 euro.
De cijfers zijn beter dan verwacht. Door persbureau Bloomberg gepolste analisten gingen in doorsnee uit van een flink sterkere daling van zowel de omzet als het bedrijfsresultaat.
Volgens topman Harold Goddijn leverde vooral de consumententak „solide resultaten”. De omzetdaling bleef ondanks de slechte economische omstandigheden beperkt tot 4 procent, naar 149 miljoen euro. De verkoop aan consumenten blijft veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor TomTom.