Geschiedenis Magazine belicht relatie van mens en dier
De indianen aan de noordwestkust van Canada en de VS beeldden de raaf vaak af op een totempaal, net als de wolf, de beer en de orka. Voor de indianen hebben dieren een bijzondere, godsdienstige betekenis. Zo vertellen ze dat de raaf de zon van de goden stal en zo licht bracht op aarde.
Het Geschiedenis Magazine wijdt zijn zomernummer aan de relatie tussen mens en dier. Aan de orde komen de religieuze en de economische betekenis, de geschiedenis van huisdieren, de opkomst van de intensieve veeteelt en de opening van de eerste blindengeleidehondenschool ter wereld, in 1916.
Allerlei links worden gelegd naar actuele discussies. Zo lijkt het verzet tegen ritueel slachten een modern fenomeen, maar dat is het niet, schrijft Karel Davids, hoogleraar economische en sociale geschiedenis aan de VU. Davids laat zien hoe de eerste campagnes tegen onverdoofd ritueel slachten volgens (vooral) Joodse riten al halverwege de negentiende eeuw opkwamen. De intensivering van de landbouw en veehouderij begon al in de late middeleeuwen, maar nam pas na de Tweede Wereldoorlog stormachtig toe. Lange tijd hadden burgers weinig belangstelling voor de herkomst van het lapje vlees op hun bord. Totdat ze in 1972 op de televisie zagen hoe het er in de intensieve veeteelt aan toeging.