Steeds meer Randstedelingen ontdekken het Groene Hart
UTRECHT. Steeds meer inwoners van de Randstad ontdekken de schoonheid van het Groene Hart. „De betrokken provincies hebben miljoenen euro’s in de promotie ervan gepompt”, verklaart de directeur van Programmabureau Groene Hart, Peter van Steensel. Lokale overheden en bedrijven moeten het stokje nu gaan overnemen.
Grootse voornemens had het Rijk met de Nederlandse natuur, enkele jaren terug. Nu ligt een fors aantal van die groene plannen verlept in de ijskast. Vanwege de financiële crisis.
Maar andere plannen blijken te floreren. Het promoten van de twintig nationale landschappen in Nederland, bijvoorbeeld. Daarmee wil ons land aan binnen- en buitenland zijn visitekaartjes afgeven.
Zo heeft de promotie van het grootste nationale landschap, het Groene Hart, de afgelopen jaren tot een flinke groei van het aantal bezoekers geleid, volgens Van Steensel. „Inmiddels is het Groene Hart een sterk merk.”
Randstedeling
Het landelijke gebied ligt, omringd door verstedelijkte streken, verspreid over drie provincies: Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. De promotie ervan loopt sinds 2008 en is in handen van het Programmabureau Groene Hart. De belangrijkste doelstelling: het toeristisch en recreatief aanbod van ondernemers en overheden in het Groene Hart onder de aandacht brengen.
„Aanleiding was het besef dat het economisch in het Groene Hart minder goed ging”, weet Van Steensel. Hij is sinds een jaar directeur van het bureau. „Daarnaast was de randstedeling –die toch op fietsafstand van het Groene Hart woont– onvoldoende bekend met wat het Groene Hart allemaal te bieden heeft.”
In de eerste plaats richt de actie zich dan ook op de inwoners van de Randstad. Maar daarnaast moet ook de rest van Nederland en het buitenland bereikt worden met Van Steensels boodschap.
De inspanningen lijken nu hun vruchten af te werpen. „Vanaf de start van de campagnes in 2009 steeg het aantal overnachtingen met 4 procent. Het aantal dagtochten is met 9 procent omhooggegaan. Landelijk ligt de groei hiervan op 1 procent, stelt Van Steensel. „Bijna 80 procent van de Randstedelingen is nu bekend met het merk Groene Hart. Zonder de campagnes van de provincies was dit nooit gelukt.”
Van Steensel heeft nu een nieuw hoofddoel: meer van de 7 miljoen bewoners van de Randstad naar het Groene Hart trekken. De opzet van de promotie gaat daarvoor veranderen, meldt de directeur. Jaarlijks kost de campagne een kleine 3 ton. Het geld gaat op aan de promotiewebsite groenehart.nl, online campagnes, de Maand van het Groene Hart en de certificering van streekproducten. Van Steensel: „Dit jaar betalen de provincies nog het merendeel. In 2014 nemen ze gezamenlijk een ton voor hun rekening, en het jaar daarop 35.000 euro. Daarna moeten de gemeenten en bedrijven de kosten geheel hebben overgenomen.”
Verrommeling
Om bedrijven hiervoor warm te maken, start komend najaar een wervingsactie rond de mogelijkheden op commercieel gebied. „We gaan ondernemers uitnodigen om, liefst gezamenlijk, een belangrijke ontwikkelende rol te komen spelen. De voorwaarde is dat hun plan kwaliteit aan het Groene Hart moet toevoegen, of verrommeling oplost. Denk hierbij niet alleen aan toeristische activiteiten en arrangementen. We zien ook mogelijkheden voor hoogwaardige verblijfsaccommodaties. Verder kunnen iconen in het Groene Hart verder ontwikkeld worden, zoals het Archeon, Avifauna, de kaasmarkten en natuurlijk de streekproducten.”