Binnenland

GeoFort Herwijnen doet aan zichtbaar watermanagement

HERWIJNEN. Het GeoFort in Herwijnen, onder Leerdam, heeft er een attractie bij: ”Nederland schaal 1:25.000”. In de gracht van het forteiland, dat in het teken staat van kaarten en 
navigatie, drijft een schaalmodel van Nederland.

André Bijl
19 July 2013 18:24Gewijzigd op 15 November 2020 04:50
HERWIJNEN. De nieuwste attractie van GeoFort Herwijnen: een schaalmodel van Nederland waar te zien is welk deel van het land onder water zou staan als er geen dijken zouden zijn. beeld GeoFort
HERWIJNEN. De nieuwste attractie van GeoFort Herwijnen: een schaalmodel van Nederland waar te zien is welk deel van het land onder water zou staan als er geen dijken zouden zijn. beeld GeoFort

„Het project draait om zichtbaar watermanagement”, zegt woordvoerder Marijke Popma. „Dit is het nieuwste onderdeel van het fort dat prima geschikt is voor jong en oud.”

En dat is te zien. Via een trekpont gaat de jeugd naar het eiland, waar ze direct op zoek gaan naar hun woonplaats. „Ze stappen letterlijk in de wereld van kaarten en navigatie, en dat is absoluut niet saai. Iedereen die hier komt, kan zelf zien of hij bij een dijkdoorbraak droge voeten houdt. De dreiging van overstromingen wordt zo in één oog­opslag zichtbaar.”

Aan de hand van kleuren wordt direct duidelijk welk deel van Nederland droog zou blijven als er geen dijken zouden zijn en welk deel er onder water zou staan. Dat is nodig ook, want volgens een recent onderzoek weten veel jongeren wel dat er in Nederland overstromingen kunnen voorkomen, maar betrekken ze die realiteit niet direct op zichzelf.

Die werkelijkheid wordt wel beleefd als bezoekers een ”serious game” spelen. Dat gebeurde vorige week voor het eerst, toen er tijdens de aftrap van het project een 3D-dijkdoorbraak werd gesimuleerd. Een team van burgemeesters uit de regio en andere prominenten namen het op tegen een clubje jeugdige bolle­bozen. „Op hun digitale kaarten konden ze precies volgen wat er gebeurde en wat de consequenties waren van hun maatregelen. Ze zagen hoe hoog het water kwam, welke plekken gevaar liepen en waar het eerst hulp moest worden geboden”, aldus Popma.

Maar ze kregen nog meer gegevens voor de kiezen. „Het is dinsdagmiddag drie uur. Hoeveel mensen zijn er dan in het centrum een stad, hoe staat het met de verzorgingshuizen en bejaarden­centra? Welke wegen zet je af om de hulpverlening op gang te laten komen? Via digitale kaarten is het allemaal op de voet te volgen. Een poosje later staat het water een paar meter hoog en zie je het resultaat van je optreden. Dan ontdek je ook of er aan het evacueren van bewoners van het verzorgingshuis is gedacht.”

De ontmoeting tussen de burgemeesters en het aanstormende talent liet zien dat de jongeren veel sneller waren in het verwerken van de gegevens en het aan elkaar doorgeven van de informatie. „Dat zag je al tijdens de uitleg van het spel.” Maar die technische voorsprong werd tenietgedaan doordat de jongeren een totaalvisie misten. „De burgemeesters waren langzamer, maar hadden wel een visie en ook het beste watersnoodplan.”

Bezoekers moeten zich van tevoren opgeven als ze het spel willen doen. Behalve voor educatie wordt het project onder meer gebruikt door professionele rampen­bestrijders die hier trainen met crisismanagement. Ook zijn er bedrijven die het spel gebruiken voor teambuilding.

Volgens de initiatiefnemers heeft de krachtmeting tussen burgemeesters en jongeren in ieder geval geleerd dat de technische vaardigheden van de jeugd perspectief bieden voor de toekomst. „Over dertig jaar zijn de gamers van nu de watermanagers van ons land.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer