Schiphol mag akkoord opzeggen
Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) mogen de zogeheten ”Letter of Intent” die zij in 1994 met de gemeente Amsterdam hebben gesloten, opzeggen. Dit heeft de rechtbank in Haarlem woensdag bepaald.
In het herenakoord tussen Schiphol, LVNL en Amsterdam stond dat slechts 1 procent van alle vliegtuigen recht op de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan en dus over Amsterdam zouden vliegen. Alleen wanneer het weer daartoe noodzaakte, mocht het percentage verdubbelen. In de praktijk bleek de Letter of Intent een loze letter. In 2002 vloog soms 8 tot 9 procent van de vliegtuigen over Amsterdam. Overigens benadrukt Schiphol dat over het hele jaar genomen het percentage niet boven de 3 kwam.
Schiphol en LVNL besloten vorig jaar de overeenkomst op te zeggen, maar daar ging Amsterdam niet mee akkoord. De gemeente stapte naar de rechter in een uiterste poging de luchtvaartbranche aan de gemaakte afspraken te houden. Tevergeefs, bleek woensdag.
Volgens de rechtbank in Haarlem hebben Schiphol en de LVNL genoeg reden om het herenakkoord op te zeggen en wordt daarmee het belang van Amsterdam niet onevenredig geschaad. Volgens de rechtbank worden de belangen van Amsterdam voldoende gewaarborgd door andere wet- en regelgeving.
De Letter of Intent zou de hoofdstad wellicht verdergaande bescherming bieden tegen vliegtuiglawaai, maar dit gaat dan wel ten koste van omliggende plaatsen. De wettelijke regelgeving is er nu juist op gericht de vliegtuigoverlast evenwichtig te verdelen, stelt de rechtbank in het vonnis.
De gemeente Amsterdam beraadt zich nog op het instellen van hoger beroep tegen het vonnis. „Wij zijn naar de rechter gestapt omdat we duidelijkheid wilden hebben of afspraken met de luchtvaartsector hard zijn. Duidelijk is in ieder geval geworden dat deze vorm van afspraken maken niet werkt. In het CROS (Commissie Regionaal Overleg Schiphol) moeten we nu kijken naar vormen van afspraken die hard zijn”, reageert verantwoordelijk wethouder M. van der Horst.
Schiphol laat weten verheugd te zijn over de uitkomst van de rechtszaak. Een woordvoerder wijst erop dat met de inwerkingtreding van het nieuwe banenstelsel afgelopen zaterdag er veel minder over Amsterdam wordt gevlogen. Dat was al het geval sinds de Polderbaan eerder dit jaar in gebruik werd genomen. Met de komst van deze nieuwe baan is het minder vaak nodig gebruik te maken van de Schiphol-Oostbaan die zijn aanvliegroute over Amsterdam heeft.