Amazon boekt voor het eerst winst
De Amerikaanse internetwinkel Amazon heeft voor het eerst in zijn ruim zesjarige bestaan winst behaald. In het laatste kwartaal van vorig jaar was er een nettowinst van 5 miljoen dollar. In het laatste kwartaal van 2000 leed Amazon nog een verlies van 545 miljoen dollar.
Vooral de verkoop voor de kerstdagen bezorgde de onderneming een opsteker. De omzet in de laatste drie maanden van vorig jaar nam met 15 procent toe, tot ruim 1,1 miljard dollar. Voor het eerst was de kwartaalomzet groter dan 1 miljard dollar. Over heel 2001 groeide de omzet met 13 procent tot het record van 3,12 miljard dollar. De bedrijfswinst kwam uit op 45 miljoen dollar negatief. Dat is wel ruim 270 miljoen dollar minder dan in 2000.
Voor het lopende kwartaal houdt Amazon het op een resultaat dat tussen nul en een verlies van 16 miljoen dollar ligt en op een omzetgroei van 11 à 18 procent. De onderneming tekent erbij aan dat de uiteindelijke uitkomsten van de ramingen kunnen afwijken door een aantal factoren. Amazon noemt onder meer de economische groei en de uitgaven van de consument als onzekere factoren.
Amazon.com was lang hét voorbeeld van internetbedrijven die het veroveren van marktaandeel stelden boven het maken van winst. Oprichter en bestuursvoorzitter Jeff Bezos werd in 1999 op 35-jarige leeftijd door Time uitgeroepen tot man van het jaar. Bezos was de ongekroonde ”King of Cybercommerce”, aldus het Amerikaanse weekblad.
Veel soortgenoten sneuvelden nadien toen de nieuwe economie een illusie bleek. Amazon hield stand, al kelderde de koers met procenten tegelijk. Een aanpassing aan de wetten van de oude economie kon niet lang meer uitblijven. In januari 2001 maakte Amazon bekend 1300 banen te schrappen, 15 procent van het totale personeelsbestand. De maatregel was nodig om snel uit de rode cijfers te komen, liet de onderneming weten. De boodschap was duidelijk: Amazon had het behalen van nettowinst als belangrijkste doelstelling omarmd.
Amazon begon in juli 1995 als boekwinkel op internet. In 1997 volgde een beursgang en gaandeweg de jaren breidde het bedrijf zich uit. Inmiddels liggen onder meer cd’s, dvd’s en video’s, speelgoed, gereedschap, elektronica en gezondheidsproducten in de virtuele schappen. Met agressieve marketing wist Amazon miljoenen klanten te trekken, maar winst maken bleek lastig. Sinds de beursgang werd bijna 3 miljard dollar verloren.