Economie

Ook C1000 snijdt in prijzen

Het supermarktconcern C1000, eigendom van Schuitema, verlaagt de prijzen van ongeveer 200 producten. Zo maakt het bedrijf onder meer de tien meest verkochte vleesproducten goedkoper, zei een woordvoerder dinsdag.

Redactie economie
6 November 2003 08:48Gewijzigd op 14 November 2020 00:42

Concurrerende ketens hebben volgens hem de afgelopen weken vlees ook al in prijs verlaagd. De prijzenoorlog tussen de supermarkten is inmiddels de derde ronde ingegaan. Albert Heijn, Super De Boer en Konmar hebben dinsdag in de prijzen van nog eens honderden producten gesneden. De ketens onderhandelen met leveranciers als Unilever en Heineken om lagere inkoopprijzen af te dwingen.

C1000 wil voorkomen dat andere supermarkten vleesproducten goedkoper gaan aanbieden. „Bij ons is het vlees altijd het goedkoopst”, zei de zegsman. Kipfilet gaat ongeveer 6 procent in prijs omlaag, gehakt circa 11 procent.

Een woordvoerster van de brancheorganisatie voor fabrikanten van merkartikelen, de Stichting Merkartikel (SMA), heeft dinsdag gezegd dat fabrikanten zo veel mogelijk voordeel uit de prijzenoorlog moeten halen. „In ruil voor lagere prijzen kunnen de leveranciers meer en betere ruimte op de schappen afdwingen of om extra aandacht voor nieuwe producten vragen.”

Fabrikanten en supermarkten zijn volgens de SMA met handen en voeten aan elkaar gebonden. Een keten als AH wordt gezien als het uitgelezen podium voor de fabrikanten van A-merken. Dit komt niet alleen door zijn aandeel op de Nederlandse markt, maar ook door de ruimte die de AH-winkels geven aan nieuwe producten. Als een product daar slaagt, dan is succes verzekerd, stelde de SMA.

Hoewel de leveranciers ook kunnen profiteren van de prijzenoorlog, is deze per saldo niet goed voor de fabrikanten, meent de stichting. Ze zullen minder ontvangen voor de in prijs verlaagde producten. Op financieel gebied lijdt de fabrikant mee, zeker wanneer het gaat om zo’n groot scala aan aanbiedingen over een langere periode.

De fabrikanten hopen dat de reclames voor de goedkopere producten ook meer omzet opleveren. „Maar dat is nog de vraag”, aldus de woordvoerster van de SMA. „Tot nu toe lijkt het erop dat de omzetten alleen maar verschuiven.”

Supermarktkenners weten dat een bedrijf als AH de leveranciers het mes op de keel kan zetten. Als bijvoorbeeld Coca-Cola zijn dranken niet voor een lagere prijs levert, kan de supermarktketen Pepsi in de aanbieding doen en desnoods Coca-Cola van de schappen weren. „Het oorlogsterrein is veel uitgebreider dan alleen de supermarkt. Het gevecht speelt zich ook af op de hoofdkantoren van de ketens, waar de leveranciers stuk voor stuk opdraven om hun belangen te behartigen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer