Economie

Viaduct in Rotterdam krijgt verwarming

Een viaduct in de Rotterdamse haven krijgt voor 700.000 euro een warmtecollector van 10.000 vierkante meter. De collector zorgt ervoor dat ’s zomers warmte wordt opgeslagen waarmee ’s winters het wegdek wordt verwarmd.

Redactie economie
6 November 2003 08:01Gewijzigd op 14 November 2020 00:41

Minder slijtage in de zomer en minder gladheid in de winter moeten het gevolg zijn van deze ’vloerverwarming’ voor de weg. De collector wordt aangebracht in een nieuw viaduct over de Vondelingenweg en de Havenspoorlijn bij knooppunt Benelux in de A15. In het wegdek worden buisjes gelegd waardoor water stroomt. ’s Zomers warmt de zon het asfalt op. Het warme water wordt naast het viaduct naar een diepe zandlaag gepompt. Op die manier koelt meteen het wegdek af zodat het minder snel vervormt en dus langer meegaat.

’s Winters wordt het nog steeds warme water omhoog gebracht en weer door de buisjes gepompt, zodat het asfalt wordt opgewarmd. Het verkeer zal daardoor geen last hebben van gladheid. Aanleg van de collector past in het concept duurzaam bouwen en het streven van de gemeente Rotterdam om 10 procent van het energiegebruik voor 2010 uit duurzame energiebronnen te halen de C0(in2(-emissie met 6 procent te beperken.

De collector is met zijn oppervlakte van 10.000 meter en een lengte van 300 meter een van de grootste toepassingen van het zogenaamde temperatuurregulatiesysteem in Nederland.

De collector is zo groot dat er nog genoeg energie overblijft om objecten in de omgeving te verwarmen. Hiervoor is de nieuw te bouwen brandweerkazerne aan de Butaanweg in beeld. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam, de beheerder van het viaduct, ziet de aanleg van deze collector bovendien als een proefproject. Wellicht dat in de toekomst wegen op de Tweede Maasvlakte van hetzelfde systeem kunnen worden voorzien.

Bij de aanleg van de collector werkt het Havenbedrijf samen met Rijkswaterstaat. Aannemer is Ooms Avenhorn.

De investering van 7 ton van het Havenbedrijf in deze collector wordt voor een belangrijk deel terugverdiend doordat de weg minder onderhoud vraagt en de Brandweerkazerne lagere stookkosten heeft.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer