Economie

„België misbruikt vrachtwagen”

ZOETERMEER (ANP). België gebruikt de vrachtwagen als melkkoe door de kilometerheffing in te voeren, vindt de Nederlandse transportsector. Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zeiden dit dinsdag in reactie op het bericht dat België per 1 januari 2016 de maatregel invoert voor vrachtwagens.

16 July 2013 10:00Gewijzigd op 15 November 2020 04:45

De maatregel moet de Belgische schatkist 1 miljard euro per jaar opbrengen, meldde de Vlaamse krant De Morgen op basis van regeringsbronnen. TLN en EVO berekenden eerder dat de kilometerheffing Nederlandse vervoerders jaarlijks 36 miljoen euro extra kost. België is voor de Nederlandse transportsector een belangrijk afzetland en doorvoerland naar het Zuiden.

De Belgen waren vorig jaar nog van plan in 2016 zowel een kilometerheffing voor vrachtwagens in te voeren als een wegenvignet om buitenlandse automobilisten te laten meebetalen aan het onderhoud van de wegen. Het wegenvignet zou inmiddels zijn gesneuveld wegens onvoldoende rendement.

Volgens TLN bewijst het eens te meer dat de Belgen het vrachtverkeer gebruiken als melkkoe door de koppeling van beide maatregelen los te laten. Een wegenvignet zou kunnen leiden tot minder files. Nu de maatregel niet zou doorgaan en de kilometerheffing wel, betaalt de transportsector extra miljoenen terwijl de files er niet minder om worden, legt de TLN-woordvoerder uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer