„Bestuurder scootmobiel is kwetsbaar”
BAARN. Berijders van een scootmobiel doen er goed aan thuis te oefenen met hun elektrische voertuig.
Dat zegt directeur Jan Willem Wiersma van Mango Mobility. Zijn bedrijf verkoopt jaarlijks honderden scootmobiels. De meeste ongevallen met de voertuigen zijn het gevolg van omvallen tijdens het rijden, bleek gisteren uit een door VeiligheidNL uitgevoerd onderzoek. Het aantal spoedopnamen na ongelukken met een scootmobiel steeg tussen 2007 en 2011 van 1200 naar 2000.
„Elk ongeval is er één te veel”, reageert Wiersma. „De bestuurders van scootmobiels zijn kwetsbaar.” Het omvallen van de voertuigen is een fors probleem, schetst hij. „Denk aan iemand die op zijn scootmobiel op een fietspad in de polder rijdt. De grond naast het fietspad ligt een stuk lager, maar dat kun je vanwege het hoge gras niet goed zien. De kans bestaat dat de bestuurder van de scootmobiel van het fietspad valt.”
Ook het oprijden van een stoep zorgt voor valpartijen, weet Wiersma. „Iemand rijdt schuin de stoep op. Zijn voertuig komt in een hellingshoek te staan. Als de persoon dan een ongecontroleerde beweging maakt, kan hij omvallen.”
Wiersma wijst er wel op dat veel ongevallen met ouderen gewoon thuis gebeuren, zonder dat daarbij een scootmobiel in het geding is. „Denk aan mensen die uitglijden en een heup breken.”
Het is riskant dat ouderen die een scootmobiel aanschaffen, denken dat de besturing een fluitje van een cent is, schetst Wiersma. „Als mensen voor autorijden zijn afgekeurd, is een scootmobiel een uitstekende vervanging. Ouderen hebben altijd auto gereden en denken dat ze meteen met een scootmobiel goed overweg kunnen. Maar ze moeten wel bedenken dat het besturen van een scootmobiel in niets lijkt op het besturen van een auto. Je geeft anders gas, je remt anders.”
Bij een scootmobiel moet je bij remmen een hendel loslaten. Kan dat leiden tot vergissingen? „Iemand kan in de hectiek van het moment per ongeluk gas geven, terwijl hij wil remmen. Een mogelijkheid is om een rem in te bouwen waarbij je wel in een hendel moet knijpen.”
Bij de aanschaf van het voertuig krijgen de gebruikers een training van ongeveer anderhalf tot twee uur, legt Wiersma uit. „Zo nodig volgt nog een training. We wijzen mensen erop goed rekening te houden met de andere verkeersdeelnemers. Een scootmobiel hoor je niet zomaar aankomen.”
De gebruikers wordt op het hart gebonden altijd „het veiligste pad” te kiezen. „Dat kan een fiets- of wandelpad zijn”, zegt Wiersma.
De koper krijgt uitleg over de bediening. „Op een scootmobiel zit de zogeheten winkelcentrumknop. Als hij die activeert, rijdt de scootmobiel niet harder dan 4 kilometer per uur.”