„Milieurapport goederenvervoer niet compleet”
DEN HAAG (ANP). De eerste milieueffectrapportage (mer) die is gemaakt voor het toekomstige tracé van goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland, is ontoegankelijk, niet compleet en heel moeilijk te begrijpen. Dat past niet voor een ingrijpend project als een nieuwe route voor goederenvervoer en ook niet bij de weerstand die het project in de omgeving oproept.
Dat stelt de commissie voor de milieueffectrapportage vrijdag in een advies aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor). De commissie vindt dat de tekortkomingen eerst moeten worden hersteld voordat Mansveld een besluit kan nemen. De bewindsvrouw wilde dat komend najaar doen.
Mansveld wil in de Randstad meer ruimte maken voor personenvervoer per trein door het goederenvervoer naar Oost-Europa te gaan afwikkelen via een nieuw tracé door Oost-Nederland, vanaf de Betuweroute bij Elst naar de Duitse grens bij Oldenzaal. Er zullen vele tientallen goederentreinen per dag over dit spoor gaan rijden. Daartegen is veel verzet.
De kritiek van de commissie voor de mer sluit aan bij het scherpe commentaar dat het Landsdeel Oost eerder deze week al had op het milieurapport. Zo zeggen de opstellers van de rapportage dat zowel de milieu- als de geluidsbelasting op het nieuwe tracé niet toeneemt. Maar dat komt doordat negatieve en positieve effecten langs de hele route ten onrechte tegen elkaar zijn weggestreept, aldus de commissie.
De commissie snapt niet dat het rapport geen informatie bevat over het risico dat groepen mensen lopen bij een ongeval op het spoor. Langs de beoogde tracé’s wonen ruim 100.000 mensen, maar het risico van vervoer van gevaarlijke stoffen wordt voor elke plek neutraal genoemd. „Er is alleen gekeken naar wettelijke eisen, maar dat is niet voldoende.” Volgens de commissie kan Mansveld pas een afweging maken als alle ontbrekende gegevens zijn aangevuld.