Herstructurering kost Philips 250 miljoen
De herstructurering van de divisie Consumentenelektronica kost Philips 250 miljoen euro tot eind 2005. Dat heeft het elektronicaconcern vandaag gemeld.
Philips gaat het bedrijfsonderdeel reorganiseren om vanaf 2005 jaarlijks 400 miljoen euro te kunnen besparen.
Toen Philips in juli aankondigde dat de divisie de broekriem moest aanhalen, was nog niet bekend hoeveel de herstructurering ging kosten. „De kosten van 250 miljoen euro zijn deels over 2004 en deels over 2005 verspreid”, zei een woordvoerder van Philips vandaag. Het bedrijfsonderdeel brengt tal van consumentenproducten op de markt, zoals televisies, dvd-spelers en beeldschermen.
De hevige concurrentie op de markt voor consumentenelektronica noopt Philips onder meer tot de reorganisatie. Het concern moet het bijvoorbeeld opnemen tegen een groeiend aantal opponenten die steeds sneller kopieën van producten op de markt brengen. In de ontwikkeling daarvan heeft Philips echter veel tijd en geld gestoken.
Philips wil de besparingen bij het bedrijfsonderdeel onder meer bereiken door meer werk over te hevelen naar Azië. Daarnaast wordt de organisatie doorgelicht in de zoektocht naar meer efficiency. Volgens divisiedirecteur Gottfried Dutiné zijn operationele winstmarges van 2 tot 2,5 procent mogelijk vanaf 2005.
Philips herhaalde vandaag zijn doelstelling voor de divisie Medische Systemen. Het concern verwacht in deze sector een ebita-marge (winst voor rente, belasting en afschrijving) van 14 procent. Het bedrijf zegt te blijven bouwen aan deze winstgevendheid door in ziekenhuizen en medische instellingen zijn dienstverlening uit te breiden.