„Stunten met ooglaseren heel onverstandig”
UTRECHT (ANP). „Alleen vandaag geldig, ooglaserbehandeling met 54 procent korting.” Dit soort aanbiedingen, zoals maandag wordt gedaan via internetbedrijf Groupon, zijn een doorn in het oog van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). Dit jaar nog scherpte de vereniging de eigen regels aan voor reclame voor esthetische chirurgie. „Maar tegen beroepsgroepen die wel in de cosmetische sector werken maar geen lid van ons zijn, kunnen wij niets beginnen”, zegt NVPC-voorzitter René van der Hulst.
Hij pleit al langer voor veel striktere regels rond reclame voor cosmetische ingrepen. „Het moet een weloverwogen keuze zijn, niet iets wat je impulsief beslist omdat je korting krijgt.” Dat die regels er nog niet zijn, ligt volgens hem aan de „trage” overheid. „Het ministerie van Volksgezondheid moet hier beleid op maken, maar ze zijn daar niet zo snel.”
Maar ook beroepsgroepen zouden zelf al regels moeten opstellen, zoals de NVPC heeft gedaan, vindt Van der Hulst. „Wij kunnen onze leden geen boetes opleggen, maar we kunnen ze wel waarschuwen of eventueel schrappen als lid.” Bij de NVPC is ongeveer 95 procent van de plastisch chirurgen in Nederland aangesloten.
Binnen de oogheelkunde bestaan deze richtlijnen nog niet, maar het is wel degelijk een wens van de wetenschappelijke vereniging Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG). „Dit soort stuntaanbiedingen zijn een heel vervelend en onaangenaam probleem”, zegt Peter Ringens, voorzitter van de kwaliteitscommissie van de NOG. „Volgens de letter van de wet mag het wel, maar wenselijk wil ik het zeker niet noemen.”
Laser Company, het bedrijf dat de behandeling met korting aanbiedt, was maandag niet bereikbaar voor commentaar.