FNV noemt website UWV ondermaats
UTRECHT (ANP). De website werk.nl van uitkeringsinstantie UWV presteert onder de maat. De site werkt niet goed en is vaak onbereikbaar. Dat concludeert FNV Bondgenoten op basis van twee onderzoeken.
De bond onderzocht de bereikbaarheid van de site in april en mei. „Daaruit bleek dat werk.nl een gemiddelde beschikbaarheid haalt van 90,8 procent. Ter vergelijking, sites van Nederlandse gemeenten moeten volgens de landelijke norm in 99,9 procent van de gevallen bereikbaar zijn”, aldus de vakorganisatie.
Mensen die werk.nl bezoeken voelen zich slecht geholpen. Ze geven een 2,6 als rapportcijfer voor de mate waarin ze zich geholpen voelen met het zoeken naar werk, blijkt uit een van de onderzoeken van FNV.
De vakbeweging wil dat UWV stopt met het opleggen van sancties aan uitkeringsgerechtigden als ze hun gegevens niet of niet goed doorgeven aan de UWV door het slecht functioneren van de website. „Eerst moeten de problemen worden opgelost”, vindt FNV Bondgenoten.
UWV ontkent dergelijke sancties. „Klanten kunnen via de site wijzigingen doorgeven die van invloed kunnen zijn op hun uitkering. Mensen die dat niet via de site kunnen doorgeven omdat deze tijdelijk niet beschikbaar is, leggen wij geen sanctie op. Er gaat altijd een oordeel van een werkcoach aan vooraf die rekening houdt met de omstandigheden”, zegt André Timmermans, directeur WERKbedrijf van UWV.
UWV is bezig om van persoonlijke dienstverlening over te gaan naar online dienstverlening. Een deel van de WW-gerechtigden heeft daar moeite mee, concludeert UWV. „We gaan door op de ingeslagen weg, ook omdat het aansluit bij de behoefte van bijna 80 procent van onze klanten”. Volgens de organisatie geven klanten gemiddeld een 7,0 voor de dienstverlening en zijn ze met een 6,0 kritischer over werk.nl.