Gebruik van iPad op basisschool positief
Het gebruik van iPads in het basisonderwijs brengt veel voordelen mee, reageren Martin de Goffau en Maurice de Hond op Anneke Bregman.
Anneke Bregman schreef onlangs een prikkelende column in deze krant over de iPadschool (RD 18-6). Hierin worden nogal wat stellingen geponeerd die niet op waarheid berusten. Reden genoeg om te reageren.
Het team achter het leerlinginformatiesysteem ParnasSys werkt samen met de initiatiefnemer van de zogeheten iPadscholen al geruime tijd aan ideeën om vernieuwingen in het onderwijs een stap verder te helpen. Vernieuwingen die gebaseerd zijn op een aantal speerpunten: gebruiksgemak voor leerkrachten, het uitdagen van leerlingen om hun individuele talenten te ontplooien en hen te stimuleren om zich de nieuwe vaardigheden van de 21e eeuw eigen te maken. Ict speelt hierin een belangrijke rol. Het project draagt de naam O4NT (Onderwijs voor een Nieuwe Tijd). Het doel is om het goede van de digitale en de analoge wereld samen te brengen.
Een van concepten is de zogeheten iPadschool. Op die scholen bepalen leerlingen niet zelf wat en wanneer ze leren, zoals Bregman ten onrechte suggereert. Wel worden moderne middelen, zoals tabletcomputers, ingezet om leerlingen de kans te geven in hun eigen tempo, rekening houdend met de aanwezige voorkennis, te laten oefenen en nieuwe (digitale) vaardigheden op te doen. Daarover worden uiteraard afspraken gemaakt met de leerkracht.
Bijkomend voordeel is dat de leerkracht minder tijd hoeft te besteden aan het overbrengen van leerstof aan een hele klas en veel beter de individuele prestaties kan volgen en kan bijspringen waar dit nodig is.
Uit eigen ervaring weten we hoe snel kinderen spelenderwijs het schrijven van letters op een tablet onder de knie krijgen met behulp van een app als Letterschool; een app die wereldwijd lof oogst.
Moeten we dat wel willen: kinderen de hele dag aan het werk op de computer in plaats van les in de groep? Wie dat vindt, heeft niet verder gekeken dan zijn of haar neus lang is. Tablets geven juist de mogelijkheid om niet alleen binnen schooltijd met lesstof bezig te zijn. In Amerika wordt al langere tijd gewerkt met het concept ”flipping the classroom”. Kortweg: thuis oefenen en leren, en op school samen aan de slag. Te denken valt aan het uitvoeren van groepsopdrachten met behulp van de tablet, via boeken, sporten, tuinieren of werken in het atelier. Dankzij de ict werk je op school veel samen in plaats van een groot deel van de tijd tegen de rug aan te kijken van degene die voor je zit. Op deze manier kunnen we op school de balans terugbrengen tussen het veelvuldig toetsen en meten en de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen.
De gedachte achter het concept is dat we op deze manier ouders veel meer en beter kunnen betrekken bij de ontwikkeling van hun kinderen. Het leren heeft immers niet meer alleen plaats binnen de muren van de school. Het werken met tablets resulteert niet in minder opgeheven koppies. Er is niets mis met ijverig werken in de klas. Of dit nu in een schrift gebeurt of op een tablet. Behalve dan dat de tablet de kinderen sommen kan geven op het eigen niveau; of hen de sommen een keer laat overdoen als het nog niet lukt, maar dan anders.
En dan nog de vraag: tablets of iPads? De school is geen vooruitgeschoven post van Apple. Het voordeel van dit type tablets is echter dat ze vrij zijn van virussen en dat ze goed zijn in te richten om voor kinderen een veilige omgeving te bieden. En dat is voor alle kinderen van belang.
Overigens pleit er meer voor het veelvuldig gebruiken van iPads op scholen. Te denken valt aan de hoge kosten van schriftelijke methoden. En we wilden toch van die zware boekentassen af?
We begrijpen uiteraard dat het de nodige energie kost om het schoolsysteem, dat al zo lang bestaat, te veranderen. Op dit moment gaat het echter wel heel traag. Het is bijvoorbeeld verbazend dat ouders voor hun kinderen nog steeds zelf een typecursus moeten regelen om hun typevaardigheid bij te brengen. Tegenwoordig typen we met elkaar veel meer dan dat we schrijven.
Er is een grote afstand ontstaan tussen het basisonderwijs en de maatschappij waar kinderen op voorbereid moeten worden. De wereld buiten de schoolmuren is dynamisch. Als jonge kinderen ergens na 2025 klaar zijn met hun opleiding, is de wereld nog sterker veranderd. Het getuigt daarom van visie én moed dat inmiddels elf scholen, samen met ouders en leerkrachten, zijn gestart met het nieuwe O4NT-concept. Andere kinderen staan te springen om mee te doen. Zij beseffen als geen ander het nut van deze aanpak. Nu de volwassenen nog.
De auteurs zijn respectievelijk directeur van ParnasSys en opiniepeiler, en initiatiefnemer van de iPadscholen.