Minister wil toch kilometerheffing
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil vanaf 2007 de kilometerheffing invoeren. De VVD is daartegen en wil het pas vanaf 2010. Het CDA, de partij waar Peijs lid van is, wil vooralsnog niets van beprijzing weten.
De bewindsvrouw zei zaterdag in het Algemeen Dagblad dat automobilisten in de toekomst meer moeten gaan betalen naarmate ze meer rijden: „We moeten ophouden opa en oma de vertegenwoordigers te laten subsidiëren via de wegenbelasting.”
Tijdens de CDA-partijraad in Utrecht zei Peijs zaterdag dat een kilometerheffing moet omdat het aantal auto’s „groeit als kool.”
Vanaf 2007 wil de bewindsvrouw een „platte kilometerheffing”, die even duur is voor iedereen. Vanaf 2010 moet een heffing komen die variabel is naar tijd en plaats. Met name in de spits en in de Randstad moeten automobilisten dan fors gaan betalen.
De opbrengst van de heffing moet naar de aanleg van nieuwe wegen of naar het openbaar vervoer. Ook zal de wegenbelasting worden verlaagd, evenals de BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto’s.
Toen ze aantrad als minister, in mei van dit jaar, was de bewindsvrouw nog tegen een kilometerheffing, maar door haar ervaring op het departement is ze van standpunt veranderd. Ze zegt nu: „Al was ik er niet voor: het móét.”
In het regeerakkoord tussen CDA, VVD en D66 staat dat er in deze kabinetsperiode (dit loopt tot uiterlijk 2006) geen kilometerheffing komt. CDA-kamerlid Van Haersma Buma houdt daaraan vast. Hij vindt dat de minister alles in het werk moet stellen om de knelpunten in het wegennet op te lossen. „We hebben afgesproken: Eerst bewegen en dan beprijzen. Ik zie geen reden om dat adagium te verlaten”, aldus Buma.
ANWB-directeur Van Woerkum is ook tegen invoering van de kilometerheffing op dit moment. Hij vindt dat er een masterplan mobiliteit moet komen. Daarvan kan de kilometerheffing een onderdeel uitmaken.
De VVD is ook tegen een kilometerheffing vanaf 2007. Volgens de liberalen moet dit instrument niet voor 2010 in beeld komen. Ook de LPF wil geen heffing, PvdA en GroenLinks zijn wel voor.
Minister Peijs vindt dat er nu reeds een discussie over beprijzing van autoverkeer mag komen. De overheid doet in de komende jaren veel om het aantal files te verminderen. De bewindsvrouw wijst op de aanleg van 33 nieuwe spitsstroken. Peijs wil ook meer tolwegen. Ze denkt dan onder meer aan de A4 tussen Rotterdam en Delft.
Deze week debatteert de Tweede Kamer over de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Daarbij zal het onderwerp kilometerheffing aan de orde komen.