AH goed op koers in prijzenoorlog
Albert Heijn heeft het ook in de tweede week van de prijzenoorlog van de supermarkten goed gedaan. De afgelopen week trok AH 8 procent meer bezoekers dan voor de prijzenslag. In de week ervoor was dit percentage 3.
Dat meldde zondag MarketResponse, een bureau dat onderzoek doet naar het bezoek aan supermarkten en de dagelijkse boodschappen. De 8 procent extra bezoekers die Albert Heijn afgelopen week trok, komt overeen met 100.000 mensen, die een of meerdere keren bij Albert Heijn kwamen. Zij kwamen af op de prijsverlaging van nog eens 300 producten bij AH.
Ook C1000 boerde goed, evenals Super De Boer. C1000 heeft sinds het begin van de sterke prijsverlagingen 6 procent meer klanten over de vloer gekregen. Bij de Super De Boer is dat 3 procent. Dit gaat ten koste van de belangstelling voor speciaalzaken, voor buurtsupermarkten en sinds begin vorige week ook voor Aldi en Lidl, supermarkten die het juist van hun lage prijzen moeten hebben.
André Doffer van MarketResponse zegt dat de zogeheten servicesupermarkten, zoals Albert Heijn en Konmar, door de lage prijzen weer interessant worden. „Door de hoge prijzen ging de consument naar goedkope supermarkten en middenstand voor de wekelijkse boodschappen. Nu de servicesupermarkten weer betaalbaar zijn, zoeken consumenten weer het gemak van alles onder één dak.”
Volgens Doffer ligt er wel een gevaar op de loer, omdat klanten tegenwoordig veel meer op de prijzen letten dan een jaar geleden. Zodra de prijs ergens anders nog lager is, gaan ze daarheen. Bovendien zetten de lagere prijzen de winsten onder druk en de vraag is hoe lang supermarkten dit volhouden. „Als het langer duurt, zullen de supermarkten in hun kosten moeten snijden.”