Muziek

Orgel-cd-webwinkel voor de krentjes in de pap

Orgelminnend Nederland heeft vaak een te beperkte blik, vinden Gerrit van de Werken en Jan-Willem van Braak van de cd-webwinkel Landgoed Gerianna. „Er verschijnen in het buitenland zo veel mooie cd’s waarvan mensen hier niet afweten.” Inmiddels zijn de opnamen gemaakt voor een eerste eigen uitgave.

22 June 2013 21:07Gewijzigd op 15 November 2020 04:21
Jan-Willem van Braak (l.) en Gerrit van de Werken in het zolderwinkeltje van Landgoed Gerianna in Werkendam. Foto Cees van der Wal
Jan-Willem van Braak (l.) en Gerrit van de Werken in het zolderwinkeltje van Landgoed Gerianna in Werkendam. Foto Cees van der Wal

Wie bij Landgoed Gerianna denkt aan een kasteeltje met oprijlaan in een bosrijk gebied, heeft het mis. Het bedrijf bevindt zich in een rijtjeswoning in een nieuwbouwwijk van Werkendam.

Het hele huis staat in het teken van de online verkoop. Beneden zijn de waren van Annette van de Werken uitgestald: zij runt vanuit huis een webwinkel voor wol en katoen. Op zolder is het domein van haar echtgenoot Gerrit: een kamer vol rekken met alle soorten orgel-cd’s. Op de voorzolder zit de Werkendammer hele dagen bestellingen te verwerken. „Als het zo warm is als deze week, neemt het aantal aankopen toe. Net als wanneer er sneeuw ligt. Mensen willen hun huis niet uit, en gaan via het web cd’s bestellen.”

De cd-poot van Landgoed Gerianna –Gerianna is een samentrekking van beide voornamen van het echtpaar Van de Werken, Landgoed verwijst naar de Landhausmode uit Beieren en Oostenrijk en naar ”goed” (kleding)– is in 2005 begonnen. Van de Werken: „Ik was al jaren bezig met het verzamelen van opnamen. Ik zat toen nog in de houthandel. Als ik met Annette meeging naar Duitsland om inkopen te doen, was ik altijd op zoek naar orgel-cd’s. Zodoende kwam ik in contact met het label Motette in Düsseldorf. Op enig moment vroeg die producent mij of ik niet wat kon betekenen voor de verspreiding van hun cd’s in Nederland. Zo is het balletje gaan rollen.”

In Nederland merkte Van de Werken dat het vaak moeilijk is om via de klassiekemuziekzaak of groothandel aan orgel-cd’s te komen. „Vaak krijg je te horen dat een cd niet leverbaar is, of moet je een maand wachten voor de bestelling binnen is. Dat willen mensen niet.” Hij stroopte daarom naar eigen zeggen de hele wereld af om contacten te leggen met alle mogelijke labels waar interessante orgel-cd’s verschijnen. De namen rollen uit z’n mond, compleet met de cd’s die ze uitgegeven hebben: CPO, Motette, MDG, Atma Classiques, Aeolus, Gallo, Regent Records, OAR; maar ook van Nederlandse labels als Festivo en Tulip Records heeft hij cd’s te koop.

Van sommige uitgevers is de Werkendammer officieel distributeur, bij andere koopt hij cd’s in die hij zelf weer verkoopt. „Ik voel aan m’n theewater welke cd’s gaan lopen.” Per maand weten honderden orgelliefhebbers van over de hele wereld de site te vinden. „Er gaan soms dozen van 900 euro naar Japan; die klanten sparen hun bestellingen op, zodat ze maar één keer porto hoeven te betalen.”

In 2009 vroeg Van de Werken aan Jan-Willem van Braak uit Wageningen, net als hij autodidact op orgelgebied, of hij cd-recensies wilde schrijven. Sindsdien verschijnt er bijna wekelijks een uitgebreide „bespreking in vertellende sfeer” op de site van Landgoed Gerianna. Van Braak: „Daarin wil ik niet zozeer kritisch zijn. Het gaat me erom mensen nieuwsgierig te maken naar mooie onbekende muziek.” Van de Werken: „Cd’s die we zelf minder interessant vinden, bespreken we liever niet.”

Missie

De twee hebben een missie. Van de Werken: „Orgelliefhebbers storen zich eraan als ze in een cd-rek moeten zoeken tussen de zoveelste improvisatie-cd uit Bolsward of Hasselt, of de tachtigste opname met de Toccata en fuga in d van Bach. Daarom wil ik in mijn webwinkel alleen cd’s verkopen waarop serieus wordt gespeeld en waarop een programma staat dat iets toevoegt.”

Opnamen van Martin Mans, Pieter Heykoop, Peter Wildeman of Minne Veldman biedt de site niet aan, wel die van Feike Asma, Klaas Jan Mulder, Piet van Egmond en Peter Eilander. Van de Werken: „Organisten die Mulder imiteren of sterk aanleunen tegen Zwart of Asma vind ik niet interessant. Dat zag je al bij Wim van der Panne, die hetzelfde ging doen als Feike Asma. Je legt het altijd af tegen het origineel.”

Veel orgelliefhebbers zijn kortzichtig, stelt Van Braak. „Bach, Franck, Mendelssohn en Messiaen: dat zijn vertrouwde componisten. Met die beperkte blik luisterde ik vroeger zelf ook. Met Reger had ik bijvoorbeeld niet zo veel. Totdat Gerrit me de Duitse organiste Rosalinde Haas op het Albiezorgel in Frankfurt-Niederrad liet horen en me vroeg deze heruitgave, een cd-box met alle orgelwerken van Reger, te bespreken. Er ging een wereld voor me open. Waanzinnig hoe mooi!”

Van de Werken: „Vroeger zat ik helemaal in de Zwart/Asmahoek. Zo speelde ik zelf ook: ruig, bulderend. Door mijn kennismaking met andere stijlen, maar ook door wat ik aan piano- en orkestmuziek hoorde, ben ik verfijnder gaan spelen. Meer vanuit de brede orkestrale klank, waar iemand als Klaas Jan Mulder het altijd over had. Ik ben ook gaan houden van de oude muziek van vóór Bach: Scheidemann, Scheidt, de Franse barok, Italiaanse muziek. Prachtig!”

Van Braak: „De vocale werken van Rheinberger, wie kent die? Of de muziek van Ritter, een tijdgenoot van Mendelssohn? Vorige maand heb ik een bespreking geschreven van een 4-cd-box waarop de Zwitserse organist Guy Bovet historische orgels in de Filipijnen bespeelt met vooral Spaanse muziek. Onontgonnen terrein!”

Kampen

De nieuwste ontwikkeling is dat Landgoed Gerianna ook zelf cd’s gaat produceren, op het label LG Organ Classics. Van de Werken: „Daar loop ik al zes jaar over te denken, maar het tij zit niet mee en de kosten liggen vaak hoog.”

Het tweetal kwam in contact met Ab Weegenaar, organist van de Bovenkerk in Kampen. Van Braak: „Ab heeft een heel mooi toucher voor barokmuziek. En hij heeft drie orgels ter beschikking: naast het Hinszorgel en het koororgel van Reil ook nog een positief van Steendam.”

Voor het repertoire viel de keus op Johann Gottfried Walther, een tijdgenoot en neef van Bach wiens muziek niet vaak is opgenomen. Van de Werken: „Vaak wordt Walther vergeleken met Bach en wordt zijn oeuvre afgedaan als tweede garnituur. Maar ga je goed luisteren, dan is het indrukwekkend mooie muziek.”

Het tweetal gaf Weegenaar de vrije hand om een selectie te maken. Van de Werken: „Het complete oeuvre vastleggen waarbij je elke noot die Walther ooit geschreven heeft opneemt, is onzin. Maar een cd met werken van één componist en geen gemengd programma, dat is ideaal.”

Twee weken geleden maakte Excellent Recordings uit Nunspeet de opnamen. Van Braak: „De opdracht was: een transparant klankbeeld met daarin veel detail. Steven en Arend-Jan Wielink hebben dat goed begrepen. Ik heb het Hinszorgel gehoord op een manier die ik nog niet kende. Vaak trekken organisten daar veel te veel open. Of de microfoons worden halverwege de kerk gezet, zodat je vooral veel galm hoort. Ab weet de muziek van Walther heel mooi uit te registreren.” Van de Werken: „Dergelijke opnamen vormen echt de krentjes in de pap.”

Of de „idealisten”, zoals ze zichzelf noemen, nog meer ”krentjes” in petto hebben? Van de Werken: „Ik zou bijvoorbeeld het Hinszorgel in Bolsward weleens van een andere kant willen laten horen; de meeste opnamen geven een romantisch beeld van dat orgel. Of het Bätzorgel in de Grote Kerk van Harderwijk. Ooit maakte Leo van Doeselaar daar voor het label Etcetera een Händel-cd. Ik wist van het bestaan van die cd niet af. Ideeën genoeg. Maar we moeten eerst zien dat we met de Walther-cd uit de kosten komen.”

Meer informatie: www.landgoedgerianna.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer