Odfjell kon dankzij DCMR 12 jaar doormodderen
DEN HAAG (ANP). Tankopslagbedrijf Odfjell Terminals kon 12 jaar lang doormodderen en toezichthouders afschepen met lege beloften. Het bedrijf had lak aan de wet- en regelgeving en mede daardoor liepen werknemers en de omgeving gevaar. Door de goede relaties met het bedrijf te onderhouden, hoopte de Milieudienst Rijnmond (DCMR) de veiligheid bij Odfjell te waarborgen. Maar veilig op het bedrijf in de Rotterdamse haven was het allerminst.
Die harde conclusies trok dinsdag de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport ‘Veiligheid Odfjell Terminals Rotterdam 2000-2012’. De onderzoeksraad neemt het de toezichthouders kwalijk dat ze alle drie nauwelijks optraden. Het gaat naast de DCMR om de Inspectie SZW en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR).
De drie toezichthouders waren jarenlang op de hoogte van de slechte veiligheidssituatie bij Odfjell. Maar ernstige overtredingen leidden nauwelijks tot bestuurlijke sancties. Daarentegen werd er te veel met het bedrijf meegedacht en overlegd, door ze bijvoorbeeld een plan van aanpak te laten opstellen. „Dan wordt het moeilijk om kritisch te blijven”, klonk het op de persconferentie van de OVV. De raad noemt dat ‘onderhandelingstoezicht’ en dat zou in die jaren ook bij andere bedrijven zijn gebeurd.
Op zich is het goed dat inspecteurs een relatie opbouwen met bedrijven die zij aan controles onderwerpen. Maar ze moeten wel een professionele afstand bewaren om in te grijpen als dat nodig is.
Het toezicht en de handhaving moeten worden verbeterd, stelde de OVV. Dat kan al door de huidige middelen om te handhaven, beter in te zetten. OVV-voorzitter Tjibbe Joustra vindt dat de staatssecretaris de mogelijkheid moet krijgen om in te grijpen als het echt helemaal misgaat bij risicovolle bedrijven. Dat zou alleen als een ultiem middel moeten worden ingezet als het „evident niet goed gaat”.
De provincie en de DCMR trokken na publicatie van het rapport schuldbewust het boetekleed aan en erkenden dat ze hebben gefaald in het toezicht. Ze vinden - achteraf bezien - dat ze eerder hadden moeten ingrijpen. Volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) laat de kritiek zien dat het anders moet. Daar wordt nu al aan gewerkt door partijen beter te laten samenwerken.
Of dat echt tot verbeteringen leidt, moet de toekomst uitwijzen. Emeritus hoogleraar Ben Ale wees er dinsdag fijntjes op dat die discussie over veiligheid 34 jaar geleden ook al werd gevoerd. „Sindsdien zijn we eigenlijk niets opgeschoten.”