De nieuwe Panda voelt niet als een Panda
Het had niet veel gescheeld of de Fiat Panda was na bijna een kwarteeuw voorgoed verleden tijd geweest. De nieuwe kleine Fiat zou als Gingo een nieuwe fase inluiden. Dat doet de compacte Italiaan inderdaad, maar dan wel met een vertrouwde naam. De Fiat Panda is springlevend.
De nieuwe Panda heeft een missie van formaat te volbrengen. Fiat is als vanouds specialist in de productie van compacte auto’s en is bovendien sterk afhankelijk van de thuismarkt. En juist de Italianen hebben het de laatste jaren laten afweten. De nieuwe Panda wordt dan ook vooral geacht de Italianen voor zich te winnen. Fiat heeft daarbij voor ogen dat de helft van de jaarlijks te produceren 200.000 Panda’s zijn weg naar een Italiaanse eigenaar zal vinden. De andere helft zal in de rest van Europa aan de man gebracht moeten worden.
De nieuwe Fiat Panda is opvallend om te zien. De auto is ten opzichte van de Panda en de Seicento -die hij beide vervangt- in alle richtingen gegroeid. Voorts valt meteen op dat hij over vier portieren beschikt. De hele styling van de Panda ademt functionaliteit uit. De auto is hoekig en relatief hoog. Bovendien zijn de wielen zover mogelijk naar de hoeken van de carrosserie geplaatst.
Dat neemt niet weg dat de Panda een leuke verschijning is. Stijlelementen als de achterlichten à la Volvo V70, de speelse knik boven de achterportieren, de korte dakrails en de uitgeklopte wielkasten geven de Fiat een kwieke uitstraling. Een keuze uit een reeks frisse kleuren doet de rest.
Motoren
De Panda is vooralsnog leverbaar met twee verschillende motoren. In een later stadium zal de Panda ook met diesel leverbaar worden. Tot die tijd heeft de consument keuze uit een 40 kW/54 pk sterke 1,1 liter viercilinder of een 1,2 liter vierpitter die goed is voor een maximumvermogen van 44 kW/60 pk. Laatstgenoemde doet dienst onder de motorkap van de testwagen. Een topsnelheid van 155 km/u en een tijd van 14,0 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u valt je mond niet open van verbazing, maar in de praktijk kan een bestuurder er behoorlijk mee uit de voeten. Zeker in stadsverkeer loopt de Panda soepel weg bij stoplichten en op snelwegen is 140 km/u helemaal geen snelheid waarbij het zweet je in de handen staat. Dat was bij de vorige Panda wel anders. De Fiat is ook behoorlijk stil, al neemt bij hogere snelheden de hoeveelheid windgeruis nadrukkelijk toe. Gemiddeld verbruikte de Panda tijdens de testperiode 1 op 15,2 wat gewoon prima is.
Rijden doet de Panda boven verwachting goed. Onder andere door de relatief lange wielbasis beschikt de Fiat over een goed veercomfort. Het onderstel masseert oneffenheden prima weg zonder daarbij te deinen. De auto rolt evenmin overmatig om de lengteas zodat je eveneens met een flink tempo een klaverblad kunt ronden. Opvallend is verder de stabiliteit van de kleine Italiaan. De auto voelt opvallend vertrouwd en zelfverzekerd aan. Hij stuurt goed en blijft in rechte lijn lang stabiel.
Fiat verdient een compliment voor de hoeveelheid veiligheid die standaard is ingebakken. De Panda 1.2 is standaard voorzien van ABS en twee airbags. Sidebags, windowbags en ESP zijn tegen meerprijs leverbaar.
De nieuwe Panda voelt niet als een Panda aan. Dat klinkt tegenstrijdig maar heeft alles te maken met de erg basale indruk die de vorige Panda op zijn inzittenden maakte. In dat opzicht liet de Seicento eveneens steken vallen. De nieuwe Panda daarentegen doet een stuk rijker aan. Een volwassen dashboard en mooie materialen zetten de toon in het interieur van de Panda.
Beenruimte
Opvallend is verder de hoeveelheid binnenruimte die de vierkante koets herbergt. Hoofdruimte is er zowel voor- als achterin voldoende en ook de beenruimte kan er mee door. Voorin heb je overigens wel wat hinder van de brede middenconsole waarin de versnellingspook geïntegreerd is. Zeker personen met lange benen zullen de ruimte als te krap ervaren.
Begin volgend jaar kan de Panda optioneel worden voorzien van een verschuifbare achterbank zodat ook volwassen achterin een redelijk onderkomen kunnen vinden. De achterbank is in separate delen neerklapbaar zodat een laadruimte van 775 liter ontstaat, maar met een inhoud van 206 liter is de bagageruimte ook gewoon oké.
Fiat heeft met de Panda een uitstekende prestatie neergezet. De Panda is het bewijs dat in de budgetklasse niet per definitie armoe troef is. Zelden wist een Fiat zijn concurrentie zo overtuigend de wind uit de zeilen te nemen. De Panda is behalve leuk en praktisch gewoon een prima rijdende auto. Verder beschikt de Italiaan over een heel fatsoenlijke standaarduitrusting en staat er op de optielijst genoeg lekkers om de auto op smaak te brengen. Last but not least heeft Fiat heel schappelijke prijzen vastgesteld voor de nieuweling. Het kan dan ook bijna niet anders of de Fiat Panda gaat een succes worden.
Techniek
Cilinderinhoud: 1242 cc; maximum vermogen: 44 kW/60 pk bij 5000 tpm; maximum koppel: 102 Nm bij 2500 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 14,0 seconden; topsnelheid: 155 km/u
Maten en gewicht
Lengte: 3538 mm; breedte: 1589 mm; hoogte: 1450 mm; wielbasis: 2299 mm; gewicht: 835 kilo; inhoud bagageruimte: 206-775 liter; brandstoftank: 35 liter
Waardering
Plus: binnenruimte, comfort, uitrusting, vormgeving
Min: beenruimte voorin
Fiat Panda 1.1 Active: 8495 euro
Fiat Panda 1.2 Dynamic: 9695 euro
Alternatieven
Daewoo Matiz 800 Style: 9595 euro
Deze Koreaan was ooit een leuke auto met een goed onderstel en als pluspunt zijn praktische achterportieren. Met de komst van de Fiat Panda is er echter geen enkel argument meer om een Matiz te kopen. Behalve een innige relatie met de lokale dealer misschien. De Matiz heeft drie in plaats van vier cilinders, geen extra uitrusting, amper een prijsvoordeel en niet de functionele eigenschappen van de Fiat.
Daihatsu Cuore Tokyo: 9499 euro
De Cuore is net als de Suzuki Alto de keus voor koele cijferaars. Is extreem zuinig, behoorlijk ruim en krijgt standaard 36 maanden garantie mee. Kan enkel vanwege dit soort nuchtere feiten de Panda een beetje op achterstand zetten. Wie een beetje met z’n hart koopt, rent meteen echter meteen de showroom weer uit.
Suzuki Alto 1.1. GLS: 8999 euro
Het zou kunnen dat je wel nieuw wilt rijden, maar een Panda net even te duur vindt. Dan kan de Alto 1.1 GLS uitkomst binden. De consumentenbond heeft berekend dat de Alto de goedkoopste auto in gebruik is. En de Alto heeft de reputatie erg betrouwbaar te zijn. Maar ook de Suzuki-dealer heeft een lastige klus om uit te leggen waarom een Alto te verkiezen is boven de Panda.