„Pinnen in horeca nog vaak niet mogelijk”
LEIDSCHENDAM (ANP). Steeds meer winkeliers bieden de mogelijkheid aan om met de pinpas te betalen, maar veel cafés en snackbars hebben nog steeds geen pinautomaat voorhanden. Vorig jaar was het bij 29 procent van de horecabedrijven nog niet mogelijk om te pinnen aan de kassa, blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van Panteia/EIMin opdracht van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
In grote winkelketens en tankstations kan de consument inmiddels wel altijd met de pinpas terecht. In kleinere detailhandelzaken wordt het betaalmiddel in 95 procent van de gevallen aangeboden. Alleen bij de Turkse bakker of een kleine snoepwinkel is het nog niet altijd mogelijk, legt een woordvoerster uit.
Bij het vorige onderzoek in 2009 had 36 procent van de horecaondernemers nog geen pinautomaat. Toen werd de pinpas ook nog maar bij 91 procent van de mkb-bedrijven in de detailhandel geaccepteerd.
„Er kan dus wel een stuk vaker vaker gepind worden”, benadrukt de zegsvrouw. „Maar er zijn nog steeds ondernemers die denken dat het verwerken van pinbetalingen meer kost dan van contante betalingen. Die gedachte is echter onjuist.”
Een gemiddelde pintransactie is inmiddels juist 3 cent goedkoper dan een contante betaling, blijkt uit het onderzoek. Pinnen wordt bovendien veiliger gevonden, omdat ondernemers dan minder cash in de kassa hoeven op te slaan. Zelfs meer dan de helft van de marktkoopmannen heeft tegenwoordig een pinautomaat.
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stelt dat in de horeca een „grote inhaalslag” gaande is. „Nu de chipknip grotendeels is weggevallen, verwacht de klant ook echt dat hij overal kan pinnen. Het is voor ondernemers nu ook veel makkelijker om een pinautomaat te installeren.”
Volgens de brancheorganisatie vonden veel restaurant- en caféhouders het lange tijd minder interessant om de pinpas te accepteren, omdat in de meeste eetgelegenheden voornamelijk kleinere bedragen afgerekend worden.