Economie

Grolsch stopt met trendy Zinniz

Bierbrouwer Grolsch stopt met de productie van het trendy biertje Zinniz.

ANP
31 October 2003 12:07Gewijzigd op 14 November 2020 00:41

Vanaf zaterdag zal de brouwer het drankje niet langer leveren. Dat heeft Grolsch vrijdagochtend meegedeeld.

Grolsch haalt Zinniz na een dik jaar weer van de markt omdat het te weinig toekomst zegt te zien voor mixdranken en aanverwante bieren. Grolsch introduceerde het zoete biertje met veel tamtam in het voorjaar van 2002.

De brouwer had er hoge verwachtingen bij. Het biertje, dat in drie smaken op de markt kwam, was in zijn segment volgens Grolsch concurrerend, maar het drinken van mixdrankjes en pretbiertjes in het uitgaansleven neemt drastisch af. Dat liet recent onderzoek aan Grolsch zien. Terwijl voor de introductie nog rekening was gehouden met een toenemend gebruik van dit soort drankjes en een goede toekomst, wezen de nieuwste cijfers uit dat de volumes dit jaar met tientallen procenten tegelijk terugliepen.

Grolsch zocht met Zinniz de jonge drinker. Maar afgelopen herfst al bleek dat het zoete biertje in dat seizoen dood slaat. Grolsch paste daarom de strategie aan. Het benadrukte dat Zinniz meer een bier is dan een mixdrankje. Ook het blikje werd verbannen, want een „trendy bier slaat aan in een zogeheten longneck, maar niet in blik”, luidde de verklaring. De drie beginsmaken werden vervangen door twee geheel nieuwe smaken.

Nu valt alsnog het doek. Het schrappen van het merk heeft geen gevolgen voor het personeelsbestand, laat Grolsch weten. Het bedrijf houdt voor zich hoeveel het in Zinniz heeft geïnvesteerd. „Maar het is flink minder dan we in Grolsch steken, dik onder 10 procent van dat bedrag”, aldus een woordvoerder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer