Consument

Studie: Legofiguurtjes kijken steeds bozer

Legofiguurtjes zijn sinds de jaren ‘90 steeds bozer gaan kijken. Dat blijkt uit een studie van de Nieuw-Zeelandse onderzoeker Christoph Bartneck. The Guardian schrijft erover.

Redactie digitale media
13 June 2013 10:37Gewijzigd op 15 November 2020 04:08
Foto ANP
Foto ANP

Volgens Bartneck komt dat doordat er steeds vaker poppetjes uitgebracht worden met thema’s die een strijd tussen goed en kwaad laten zien. Voorbeelden daarvan zijn Star Wars, piraten en Harry Potter.

De onderzoeker bestudeerde (pdf) 3655 figuurtjes, gemaakt tussen 1975 en 2010. De eerste jaren had het mannetje met het gele gezicht een brede glimlach. Sinds 1990 kijkt hij steeds vaker boos, verrast, bang of raadselachtig.

Bartneck vraagt zich af welke invloed de uitdrukking van de mannetjes heeft op kinderen. Ook is hij benieuwd of kinderen op een andere manier met Lego zijn gaan spelen.

Communicatiemanager Roar Rude Trangbæk van Lego zegt dat er steeds onderzoek wordt gedaan naar nieuwe figuurtjes. „Vooral jongens genieten van conflicten, de strijd tussen goed en kwaad. Maar bij Lego wint altijd het goede.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer