Nieuw banenstelsel Schiphol vanaf zaterdag in gebruik
De vijf, of eigenlijk met de kleine Schiphol–Oostbaan zes, start– en landingsbanen van Schiphol worden vanaf zaterdag optimaal benut. De laatst aangelegde Polderbaan was al in gebruik genomen, maar door onderhoud aan de Zwanenburgbaan kon nog niet echt worden geprofiteerd van de uitbreiding. Vanaf 1 november is dat wel het geval.
Schiphol beschikt nu over drie start– en landingsbanen in noord–zuid/zuid–noord richting, de Aalsmeerbaan, de Zwanenburgbaan en de Polderbaan. Deze drie banen kunnen tegelijkertijd worden gebruikt, ook bij slecht zicht. Vliegtuigen vliegen op verschillende hoogten om problemen te voorkomen als ze uit koers raken.
De oost–west/west–oostbanen, de Buitenveldert– en Schiphol–Oostbaan, zullen vanaf zaterdag veel minder worden gebruikt. Dit is vooral positief voor inwoner van Amsterdam en Amstelveen, die minder geluidsoverlast zullen hebben van overkomende vliegtuigen. In plaatsen ten noorden en zuiden van Schiphol neemt de overlast toe. Deze gebieden zijn minder dichtbevolkt.
Dat de drie noord–zuid/zuid–noordbanen nu tegelijkertijd kunnen worden gebruikt is vooral een voordeel bij slecht weer, aldus Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland. Tot nu toe moest de luchthaven bij slecht weer terug van drie naar twee start– en landingsbanen. Dat leidde onmiddellijk tot vertragingen. Met het nieuwe banenstelsel wordt Schiphol minder weersgevoelig.
Aan het nieuwe banenstelsel ligt een nieuw normenstelsel om geluidsoverlast te meten ten grondslag. Het aantal woningen met veel geluidsoverlast (dichtbij de luchthaven) moet daardoor dalen. Het systeem wordt in 2006 geëvalueerd.
Nu al roeren de inwoners van vooral plaatsen ten noorden van Schiphol zich. In Spaarndam, Zwanenburg, Castricum en andere dorpen wordt steen en been geklaagd over het toegenomen vliegtuiglawaai sinds de Polderbaan in gebruik is genomen. De dorpen gingen ervan uit dat ze minder last zouden krijgen, maar het tegendeel blijkt het geval. Doordat de vliegtuigen dichtbevolkte gebieden als Amsterdam en Amstelveen mijden en meer over het dunner bevolkte gebied ten noorden van Schiphol vliegen, neemt daar de overlast toe, maar moet het vliegtuiglawaai in het totaal aantal huishoudens verminderen.