Economie

Zomerweer is omzetboost

RIJSWIJK (ANP). De zomerse dagen geven de Nederlandse supermarkten, de horeca en de detailhandel een boost in de omzet. Door het goede weer gaan veel mensen naar buiten om bijvoorbeeld te barbecueën, een terrasje te pakken of zomerkleding aan te schaffen.

6 June 2013 16:06Gewijzigd op 15 November 2020 04:00
beeld ANP
beeld ANP

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt dat vooral de kant-en-klaarbarbecues deze week de deur uitvliegen. De supermarkt verwacht deze week vier keer meer kant-en-klaarbarbecues te verkopen dan vorige week. Albert Heijn verwacht dat er daarnaast drie keer zoveel barbecuesaus en meer dan dubbel zoveel ijsjes worden verkocht als afgelopen week.

Koepelorganisatie CBL van de supermarkten signaleert dat consumenten extra veel zomerinkopen doen op de eerste warme dagen als het pas later in het seizoen warm wordt. Een woordvoerster: „Als mensen lang hebben moeten wachten op goed weer, dan gaan ze helemaal los als het eindelijk goed weer is, maar als het langer warm blijft, dan normaliseert dat.”

„Het weer van komend weekend is perfect voor de detailhandel. Het wordt te koud om naar het strand te gaan, maar goed genoeg om de consument warm te krijgen voor lente- en zomeroutfits”, zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland. De organisatie verwacht daarom een hoge omzet komend weekend.

Creatieve ondernemers zijn ook goed ingespeeld op het goede weer, zoals bijvoorbeeld Moxie Flavours. De mannen hebben net de Kratvast, een bierkratdrager voor op de fiets, bij Blokker in de schappen gelegd. Blokker heeft al binnen een week een nieuwe order geplaatst voor meer exemplaren.

Het zomerweer komt ook voor horecaondernemers als geroepen. Ze gaan komend weekend hard hun best doen om de verliezen van het voorseizoen weer een beetje goed te maken. Paul Zonneveld van de vereniging van strandtentexploitanten NVSN zei maandag dat hij in 35 jaar nog nooit zo’n slecht voorseizoen had meegemaakt voor strandtenten.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat overigens weten dat er ook bedrijven zijn die juist baat hebben gehad bij het koude weer. KHN: „Bowlingbanen en wellnesscentra hebben juist een langer seizoen gehad, omdat de consument de afgelopen maanden liever binnenactiviteiten ondernam.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer