„Miljoenen euro’s Alpe d’HuZes ongebruikt op de plank”
Alpe d’HuZes weet niet altijd een goede bestemming te vinden voor de vele donaties die het ontvangt. Meer dan 37 miljoen euro ligt hierdoor als slapend geld op de plank, meldt Het Financieele Dagblad donderdag.
In zeven jaar tijd steeg de jaarlijkse opbrengst van het evenement van 370.000 euro naar ruim 32 miljoen euro in 2012. Maar door de beperkte focus van de stichting Alpe d’HuZes komen de recordopbrengsten slechts ten dele ten goede aan onderzoek naar kanker.
Volgens kankeronderzoekers is het subsidiebeleid van de stichting zo stringent dat ze niet eens meer de moeite nemen om een propositie in te dienen. „Het is een ondoorzichtige procedure die maanden duurt”, zegt Ad van Gorp, oprichter van Lead Pharma.
Voorzitter Johan de Waal van de stichting Alpe D’HuZes zei donderdagochtend op Radio 1 dat het geld wel degelijk wordt gebruikt.
Hij vindt het logisch dat er strenge eisen gelden. „Innovatie en belang patiënt staat bij ons heel hoog in het vaandel. Er komen allerlei aanvragen binnen waarbij je je kan afvragen wat het resultaat kan zijn en wat de patiënt er aan heeft.” Wel erkende hij dat de procedure lang duurt, maar er wordt volgens hem al gewerkt aan het inkorten van de procedure.