Reizigersorganisaties eisen nieuwe exploitant
RIJSWIJK (ANP). Reizigersorganisaties ROVER en Maatschappij voor Beter OV eisen dat zo spoedig mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel.
Zij vinden dat staatssecretaris Wilma Mansveld de concessie voor de HSL Zuid moet ontbinden en een nieuwe vervoerder moet zoeken.
In een brief aan de Tweede Kamer zinspeelt Mansveld reeds op die mogelijkheid. Zij schrijft dat zij „ten aanzien van de concessie alle rechten voorbehoudt”. Intrekking van de concessie behoort volgens Mansveld tot de mogelijkheden. „Het is voor het kabinet het belangrijkst op de kortst mogelijke termijn een volwaardig alternatief voor de reizigers te hebben”, schrijft zij aan de Tweede Kamer.
De Maatschappij voor Beter OV zegt in een brandbrief aan Mansveld geen vertrouwen meer te hebben in de NS als exploitant van de HSL Zuid. ROVER verlangt een snelle herinvoering van de uursdienst tussen Amsterdam-Brussel.
De vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) zegt dat niet alleen de NS er binnen de combinatie HSA/NS HiSpeed ‘een potje’ van heeft gemaakt, maar dat ook de overheid veel te verwijten valt.
Volgens ROVER is het niet eenvoudig een andere exploitant te vinden. „Voor de Beneluxtrein zijn te weinig locomotieven. Thalys heeft te weinig geschikt materieel”, aldus woordvoerder Chris Vonk.
ROVER oppert dat Arriva en partner Deutsche Bahn of het Franse vervoersbedrijf SNCF mogelijk snel met geschikt materiaal het gat van de Fyra kunnen opvullen. „Het maakt ons niet uit wie er rijdt, als er maar gereden wordt”, aldus Vonk.
De Maatschappij voor Beter OV pleit in de brandbrief aan Mansveld voor heraanbesteding van de HSL-concessie. Voorzitter Rikus Spithorst dreigt met een klacht wegens kartelvorming bij de Europese Commissie als dat niet gebeurt. „Wij hebben er geen enkel vertrouwen in dat de NS zich binnen een aanvaardbare termijn zal ontwikkelen als een serieus te nemen exploitant van hogesnelheidsverbindingen”, aldus Spithorst.