NS: Fyra onvoldoende bedrijfszeker
RIJSWIJK (ANP). De Nederlandse Spoorwegen hebben maandag laten weten te stoppen met de Fyra. Volgens het spoorbedrijf laat de trein „buitensporig veel fouten zien”.
De NS vindt onder meer dat de afbouwkwaliteit onvoldoende is en elke trein anders is afgewerkt, zo staat in de verklaring van het bedrijf. De verwachte levensduur van de trein - contractueel op 30 jaar gesteld - is door slijtage aanzienlijk korter. Verder is op diverse plaatsen al corrosie geconstateerd en is de laagspanningsinstallatie niet correct ontworpen. Ook zijn er, bij het testrijden na het uit dienst nemen, incidenten geweest met accu’s, stelt de NS.
De conclusie van NS is dat „zelfs na uitvoering van een herstelplan en additioneel preventief onderhoud het V250-materieel niet voldoende bedrijfszeker te krijgen is. Wij kunnen onze reizigers op deze basis geen betrouwbare dienstverlening bieden.”
Herstel van alle afbouwfouten zou, volgens deskundigen, 17 tot 22 maanden duren, schrijft de NS. Volledige commerciële inzet van treinen zou, gefaseerd, in het meest gunstige scenario niet voor 2018 te verwachten zijn. Ook zal het onderhoud van de treinen veel duurder en arbeidsintensiever uitpakken dan vooraf is becijferd.
Fyra al vanaf begin hoofdpijndossier
De Fyra, de Nederlands-Belgische hogesnelheidstrein V250 Albatros, is het resultaat van een jarenlang traject van plannen, investeren en vooral uitstellen. Een chronologisch overzicht.
Al in 1988 publiceert de NS het ambitieuze toekomstplan Rail 21, waarin een voorstel is opgenomen Nederland aan te sluiten op Europese hogesnelheidsnet. Na jaren van voorbereiding wordt in 2000 begonnen met de aanleg van het hsl-tracé van Schiphol, via Rotterdam, naar de Belgische grens.
De NS en de Belgische NMBS bestellen in 2004 de eerste V250-hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda, die in april 2007 in gebruik moeten worden genomen. In 2005 wordt echter duidelijk dat de fabrikant niet op tijd kan leveren, omdat de V250’s voorzien moeten zijn van een nieuw beveiligingssysteem. Er wordt besloten speciale leasetreinen te huren.
De NS start pas in 2008 met proefrijden op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam. Het spoorbedrijf zet gehuurde locomotieven in, voor bestaande intercityrijtuigen. Deze gaan in de zomer van 2009 alvast onder de naam Fyra in een vaste dienstregeling tussen Rotterdam en Amsterdam rijden.
Doordat AnsaldoBreda met tegenslagen blijft kampen, arriveert het prototype van de V250 pas begin 2009 in Nederland om te worden getest. Wegens de vertragingen legt de NS in 2010 een claim bij de fabrikant neer van 60 miljoen euro. De commerciële ingebruikname van de snelle treinen laat tot 2012 op zich wachten.
Half januari dit jaar wordt de trein alweer verboden op Belgisch grondgebied dienst te doen vanwege technische problemen. Als een noodoplossing gaan er weer intercity’s rijden tussen Nederland en België.
Vrijdag 31 mei beslisten de Belgen het contract met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te verbreken. De trein zal nooit door België rijden. Op 3 juni 2013 stoppen ook de Nederlandse Spoorwegen met de Fyra.