Personeel multinationals helpt Rode Kruis
DEN HAAG (ANP). Het Nederlandse Rode Kruis introduceert dinsdag een nieuwe vorm van fondsenwerving. De organisatie heeft daarvoor de hulp ingeroepen van twee multinationals.
Ruim 25.000 werknemers van transportonderneming Mammoet en zuivelbedrijf FrieslandCampina gaan helpen om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers van natuurrampen.
„Nederlanders zijn altijd bereid om wat te doen, om geld te geven”, zegt een woordvoerster van het Nederlandse Rode Kruis. „Maar het is een trend aan het worden dat mensen geven voor een speciaal doel. Dan komt er bijvoorbeeld na een overstroming in Bangladesh pas na verloop van tijd geld binnen.” Via het zogenoemde Disaster Relief Partner Program investeren de twee concerns nu al in de voorbereidingen van hulpverlening, zodat hulpverleners in noodsituaties direct aan de slag kunnen.
Wanneer ergens in de wereld een ramp heeft plaatsgevonden, zet personeel van de twee multinationals via een onlineplatform acties op om financieel direct bij te dragen. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van een veiling of sponsorloop. Het platform heeft een koppeling naar sociale media, zodat medewerkers hun actie binnen het eigen netwerk kunnen promoten.
Het Nederlandse Rode Kruis hoopt dat andere bedrijven zich bij het project aansluiten.