Economie

Supers verlagen opnieuw prijzen

De prijzenslag tussen supermarkten is woensdag een nieuwe fase ingegaan. Konmar en Super De Boer hebben woensdag elk honderd producten in prijs verlaagd, terwijl Albert Heijn de prijs van 300 artikelen liet zakken.

Redactie economie
29 October 2003 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:40

De prijzenoorlog duurt inmiddels ruim een week. Vorige week maandag verlaagde Albert Heijn onverwacht de prijzen van 1000 artikelen. AH ontkent goederen onder de inkoopprijs te verkopen. „Maar wij willen de consument laten zien dat het ons menens is”, aldus een woordvoerder over de prijzenslag woensdagmorgen. Ook Laurus toont zich strijdlustig. „Wij willen de prijsafstand met Albert Heijn handhaven”, verklaarde een woordvoerder woensdagochtend.

De luxe supermarkten Albert Heijn en Super De Boer zijn de voorlopige winnaars van de prijzenslag. AH, dat de oorlog is begonnen, heeft 80.000 extra klanten over de vloer gekregen. De zogenoemde discounters zoals Lidl hebben ingeleverd, aldus dinsdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook Konmar heeft meer klanten binnen zien komen, maar de keten heeft niet zo veel geprofiteerd van de prijzenslag als de concurrenten. C1000 zag het aantal klanten nauwelijks toenemen. Aldi liet een lichte stijging zien.

De gezamenlijke omzet van de supermarkten steeg in de eerste week van de prijzenslag met 4,8 procent. Vergeleken met de week daarvoor is de omzet met 22 miljoen euro gegroeid naar 478 miljoen euro. GfK heeft becijferd dat het aantal kassabonnen met 1,5 procent is toegenomen. De gemiddelde consument gaf per bezoek aan een supermarkt gemiddeld 19,62 euro uit. In de week voorafgaand aan de prijzenoorlog was dat nog 19,05 euro.

„De voorzichtige conclusie is dat AH en Super De Boer de eerste slag in de prijzenoorlog hebben gewonnen”, zei marktonderzoeker J. Holla van GfK. Het is volgens hem nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. „Die hangen af van het oordeel van consumenten. Het is makkelijk om ze de winkel in te lokken met een advertentiecampagne, maar om ze als klant te houden is lastig.”

De cijfers van GfK komen overeen met de conclusies uit onderzoek van het bureau Market Response. Daaruit kwam naar voren dat Albert Heijn de afgelopen week 3 procent meer klanten trok dan over het gemiddelde van de vier weken ervoor.

In de prijzenslag buitelen de onderzoeksbureaus over elkaar heen. Motivaction meldde dinsdag dat een op de tien Nederlanders vorige week bij een andere dan zijn gebruikelijke supermarkt boodschappen heeft gedaan. Normaal is dat 4 procent. De helft van de wisselaars zegt ook bij de nieuwe supermarkt te blijven.

Volgens het bureau heeft niet iedereen kunnen besparen op zijn boodschappen. Bijna de helft van de klanten was net zo veel geld kwijt als in de week voordat de prijzenslag begon. Eenderde van de klanten zegt wel goedkoper uit te zijn, de rest van de ondervraagden heeft er niet op gelet. De producten waarop klanten bespaarden waren koffie, frisdrank, vlees, wasmiddelen en zuivel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer