Economie

Spookluchthaven blijft Berlijn achtervolgen

BERLIJN. De hagelnieuwe Berlin Brandenburg Airport blijft tot zeker 2015 uit de lucht. Toch kost de spookluchthaven pakweg 20 miljoen euro per maand. Een blamage.

27 May 2013 19:12Gewijzigd op 15 November 2020 03:47
Berlin Brandenburg Airport. Foto EPA
Berlin Brandenburg Airport. Foto EPA

De internationale luchthaven Berlin Brandenburg Airport (BBA) oogt verlaten. De vertrekhal is leeg, de aankomsthal is leeg. Roltrappen staan stil, liften werken niet. Passagiers zijn in geen velden of wegen te bekennen.

Berlijn beschikt met BBA over de modernste luchthaven van Europa: één terminal, twee banen, drie pieren. Het vliegveld –bijgenaamd ”Willy Brandt”– moet 27 miljoen passagiers en 100.000 ton vracht per jaar verwerken, met een uitloop naar 45 miljoen reizigers. Eén detail: de luchthaven ligt stil.

De spookluchthaven is al bijna een jaar klaar. De officiële ingebruikname had vorig jaar juni moeten plaatsvinden. De Airbus A380 voor de openingsvlucht stond in de startblokken, de 
hapjes en drankjes waren besteld. De opening is inmiddels 
zeker vijf keer uitgesteld.

De bouw van BBA ligt sinds de zomer van 2012 stil. De nieuwe luchthaven staat inmiddels te boek als het ”Berliner Chaosprojekt”. Duitsland slaagt er maar niet in de problemen onder de knie te krijgen.

Een legertje technici zoekt al ruim een jaar alleen maar naar fouten en miskleunen in de bouwplannen. Het luchtcirculatiesysteem functioneert gebrekkig, de beheerssoftware voor de brandbeveiliging hapert en elektronische deuren klemmen.

Het gezichtsverlies voor Berlijn –en voor Duitsland– groeit met de dag. De nieuwe Duitse luchthaven, ter vervanging van de sterk verouderde luchthavens Tegel en Schönefeld, kan nu op zijn vroegst in 2015 open. De kosten bedragen al meer dan 20 miljoen euro per maand. Met name de energiekosten zijn hoog.

De verlichting in de terminal (220 meter breed, 180 meter lang, 32 meter hoog) brandt volop, de airco’s draaien dag en nacht op volle toeren. Elke avond floept de buitenverlichting op het 2000 voetbalvelden grote luchthaventerrein vanzelf aan. De luchthavendirectie moet liften en roltrappen elke week een paar keer laten draaien om ze bedrijfsklaar te houden. Ook de kosten voor verzekering, bewaking en beveiliging lopen gewoon door.

Het energieverbruik van de luchthaven is maandelijks hoger dan van de luchthaven Tegel, aldus de Duitse krant Der Spiegel gisteren. Op Tegel starten en landen maandelijks meer dan 400 vliegtuigen. Berlijn dacht voor 2 miljard euro een nieuw vliegveld te openen. De kosten zijn inmiddels opgelopen tot 4,3 miljard. En het eind is nog niet in zicht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer