Vertrouwen Duitse consumenten stijgt
NEURENBERG (ANP/BLOOMBERG). Het consumentenvertrouwen in Duitsland zal in juni naar het hoogste niveau in bijna 6 jaar stijgen. Dat zei marktonderzoeker GfK vrijdag.
GfK voorspelt dat zijn vertrouwensindex komende maand stijgt naar een stand van 6,5, van 6,2 in mei. Dat zou het hoogste niveau zijn sinds september 2007. Economen verwachten daarentegen gemiddeld dat de index in juni stabiel blijft op 6,2.
Volgens GfK wordt het sentiment ondersteund door de lage werkloosheid, de solide loonakkoorden en de afzwakkende inflatie. Dit stimuleert Duitse huishoudens om extra uit te geven, aldus de onderzoekers.
De werkloosheid in Duitsland staat op 6,9 procent, het laagste niveau in bijna 20 jaar. Onlangs sloten bonden en werkgevers in de Duitse metaal- en elektrosector een akkoord over een flinke loonstijging voor de grootste bedrijfstak van Duitsland met 3,7 miljoen werknemers.
Vrijdag bleek dat de Duitse economie in het eerste kwartaal met 0,1 procent is gegroeid op kwartaalbasis. Die groei was bijna uitsluitend te danken aan de hogere consumentenbestedingen.
GfK baseert het cijfer op onderzoek onder circa 2000 mensen.