’Vooral luxe supermarkten profiteren van prijzenslag’
De luxe supermarkten Albert Heijn en Super De Boer zijn de voorlopige winnaars van de vorige week losgebarsten prijzenslag. AH, dat de oorlog is begonnen, heeft 80.000 extra klanten over de vloer gekregen. De zogenoemde discounters zoals Lidl hebben ingeleverd.
Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook Konmar heeft meer klanten ontvangen, maar de keten heeft niet zoveel geprofiteerd van de prijzenslag als de concurrenten. C1000 zag het aantal klanten nauwelijks toenemen. Aldi liet een lichte stijging zien.
De gezamenlijke omzet van de supermarkten steeg in de eerste week van de prijzenslag 4,8 procent. Vergeleken met de week daarvoor is de omzet met 22 miljoen euro gegroeid naar 478 miljoen euro.
GfK heeft becijferd dat het aantal kassabonnen 1,5 procent is toegenomen. De gemiddelde consument gaf per bezoek aan een supermarkt gemiddeld 19,62 euro uit. In de week voorafgaand aan de prijzenoorlog was dat nog 19,05 euro.
„De voorzichtige conclusie is dat AH en Super De Boer de eerste slag in de prijzenoorlog hebben gewonnen", zei marktonderzoeker J. Holla van GfK. Het is volgens hem nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. „Die hangen af van het oordeel van consumenten. Het is makkelijk om ze de winkel in te lokken met een advertentiecampagne, maar om ze als klant te houden is lastig."
De cijfers van GfK komen overeen met de conclusies uit onderzoek van het bureau Market Response. Daaruit kwam naar voren dat Albert Heijn de afgelopen week 3 procent meer klanten trok dan over het gemiddelde van de vier weken ervoor.
AH verlaagde vorige week maandag duizend artikelen in prijs om verloren marktaandeel terug te winnen. Verscheidene andere ketens zetten vervolgens ook het mes in de prijzen.