Danone breidt uit in China
PEKING (ANP/BLOOMBERG). Danone breidt zijn activiteiten in China uit, via een nieuwe samenwerking met de grootste zuivelproducent van het land. Dat maakte het Franse concern maandag bekend.
Danone, eigenaar van merken als Activia en Evian, investeert circa 325 miljoen euro in de samenwerking met Mengniu. In ruil daarvoor krijgt het een belang van 4 procent in dat bedrijf. Dat belang wordt in de komende tijd verder uitgebreid, liet Danone weten.
De samenwerking moet Danone helpen zijn verkopen in China te laten stijgen. Mengniu hoopt met de deal zijn onderzoekscapaciteit te vergroten en zijn imago op de thuismarkt te verbeteren. Chinese zuivelproducenten kampen sinds een schandaal met melk en babyvoeding in 2008 met een slechte naam. Veel consumenten vertrouwen de zuivelproducten uit eigen land niet, wat onder meer heeft geleid tot een sterke stijging van de import van babymelkpoeder.
De Chinese run op buitenlands babyvoer heeft onder meer in Nederland geleid tot een schaarste aan babymelkpoeder. Het zorgt ook voor een sterke stijging van de verkoop van het merk babymelkpoeder dat Danone in China aan de man brengt. Daarvan nam de omzet in het eerste kwartaal met 17 procent toe.
Danone heeft al 22 fabrieken in China, waar circa 10.000 mensen werken. Vorig jaar haalde het concern 6 procent van zijn omzet uit ’s werelds op een na grootste economie. Daarmee is China voor Danone de grootste markt na Rusland, Frankrijk en de Verenigde Staten.