Website Rijksmuseum valt in de prijzen
AMSTERDAM (ANP). Na alle lof voor de verbouwing is het Rijksmuseum donderdagavond een nieuwe eer ten deel gevallen. Het Rijks is ‘Company of the Year’ geworden bij de uitreiking van de Dutch Interactive Awards, omdat het museum „baanbrekend is op online gebied”.
De jury heeft dat vrijdag laten weten. Ze is vooral onder de indruk van de Rijksstudio op de website van het museum. Daarmee kun je 125.000 werken uit de collectie printen, downloaden, laten afdrukken op canvas en zo zijn er nog veel meer toepassingen.
„Een prachtig voorbeeld van succesvolle inzet van innovatieve online oplossingen”, concludeert de jury. „De site lijkt ervoor te zorgen dat mensen die normaal niet zo snel naar een museum gaan, nu wel graag willen.”
De Dutch Interactive Awards werden voor de vierde keer uitgereikt. Ze zijn bedoeld voor „de crème de la crème van de Nederlandse interactieve branche”, meldt de site van mede-organisator Emerce.
Behalve het Rijksmuseum vielen ook andere bedrijven in de prijzen voor hun uitingen op internet. Zo was er een award voor de KLM-service Meet & Seat, waarbij passagiers via LinkedIn of Facebook profielen van medereizigers kunnen bekijken.