Binnenland

Dineren met kunstwerk op KunstRAI

AMSTERDAM (ANP). Bezoekers van de KunstRAI kunnen dineren met een kunstwerk. Aan een gedekt tafeltje verorberen ze een gerecht dat op het kunstwerk is geïnspireerd.

14 May 2013 09:37Gewijzigd op 15 November 2020 03:33

Normaal besteedt een museumbezoeker gemiddeld ongeveer 9 seconden aan een schilderij of beeld. „Onze missie is om van kunst te genieten, maar dan moet je daar wel de tijd voor nemen”, vertelt KunstRAI-organisator Erik Hermida over de achterliggende gedachte van deze zogeheten kunstdate. Het betreft een eetafspraak voor één persoon om onder het genot van een goed glas wijn de tafelgenoot, het kunstwerk dus, beter te leren kennen. Roberto’s Restaurant van het Hilton Amsterdam verzorgt het culinaire deel. De beursorganisatie heeft vijf werken voor de dinnerdates geselecteerd.

De KunstRAI strijkt woensdagavond neer in de Amsterdam RAI. De 29e editie wordt gehouden tot en met pinkstermaandag 20 mei. Ruim 75 bekende en opkomende galerieën tonen er hun aanbod op het gebied van kunst en design. De goedkoopste werken zijn te koop voor prijzen van 2000 tot 5000 euro, maar volgens Hermida is er ook ruim keuze in werken tot 10.000 euro.

Voor de organisatie van de KunstRAI, die sinds vorig jaar terug is van weggeweest, heeft Hermida de Stichting Kunstbeurs opnieuw opgericht. Daarmee is de langstlopende kunstbeurs voor hedendaagse kunst terug in handen van een onafhankelijke, niet-commerciële instelling. Onder anderen burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam en schrijver Joost Zwagerman zitten in het comité van aanbeveling.

Twintig standhouders presenteren zich op de beurs met een tweede kraam waarin het werk van één kunstenaar centraal staat. Hermida: „De solostands zijn eigenlijk tijdelijke winkeltjes of pop-upwinkeltjes waarin alle aandacht uitgaat naar de kunstenaar en diens oeuvre.”

De kunstwereld voelt de economische crisis, erkent de organisator van de KunstRAI. „De kunst volgt net als andere branches de conjunctuur. Sommige handelaren weten de dans te ontspringen met creatief ondernemen. Kunst is geen gemakkelijk product om in crisistijd te verkopen.”

Daarentegen merkt Hermida dat het aandeel bezoekers dat op de beurs afkomt met de intentie iets te kopen, stabiel blijft op 10 procent. De helft daarvan schaft daadwerkelijk een kunstwerk aan op de beurs. Hermida zegt ook dat de interesse in cultuur toeneemt en dat mede daarom de bezoekersaantallen van de KunstRAI niet afhankelijk zijn van de crisis. De KunstRAI rekent dit jaar op zo’n 15.000 tot 20.000 bezoekers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer