Onderzoeksbureau: Steeds meer moeders met lege handen
AMERSFOORT. Veel moeders zullen het zondag op Moederdag met een goedkoper presentje moeten doen. Ook het aantal moeders dat helemaal niets krijgt, is toegenomen. Naar verwachting geven kinderen dit jaar minder uit aan cadeautjes.
Dat stelt onderzoeksbureau Q&A Research op basis van vrijdag verschenen onderzoek onder 1400 consumenten.
Van de 61 procent die iets aan Moederdag doet, koopt 79 procent een cadeautje. Vorig jaar was dit nog 84 procent en toen besteedde 66 procent van de ondervraagden op die dag extra aandacht aan hun moeder.
Ook per afzonderlijk cadeau wordt er dit jaar bezuinigd. Waar een gemiddeld cadeau voor moeder in 2012 nog rond de 23 euro kostte, zal dat nu minder dan 21 euro zijn.
Een jaar geleden constateerde Q&A nog een lichte stijging in de hoeveelheid aanhangers van Moederdag. Nu lijkt de daling van de jaren ervoor zich door te zetten. Veel mensen bestempelen de viering van Moederdag als commercieel.
Wie Moederdag wel als een leuke dag ziet om moeders te bedanken, koopt in bijna de helft van de gevallen een bloemetje. Wanneer het de schoonmoeder betreft, dan is dit aandeel zelfs 57 procent.
Cosmeticaproducten en bonbons of ander snoepgoed zijn eveneens veel gegeven geschenken. Ten opzichte van vorig jaar is met name de cadeaubon fors in populariteit gestegen (van 10 naar 16 procent).
Vooral mannen en jongeren geven vaak een cadeaubon aan hun moeder, aldus het onderzoek van Q&A.