Nissan voelt dispuut met Chinezen
YOKOHAMA (ANP/BLOOMBERG). De Japanse autobouwer Nissan heeft het afgelopen gebroken boekjaar flink last gehad van de eilandruzie tussen Japan en China. Dat bleek vrijdag uit de jaarcijfers die de onderneming openbaarde.
Door de ruzie werden Japanse producten in China, de grootste automarkt ter wereld, een tijd lang geboycot. Nissan verkoopt van alle Japanse autobedrijven de meeste wagens in het buurland. De nettowinst in het boekjaar dat eind maart eindigde, kwam uit op 342,4 miljard yen (zo’n 2,6 miljard euro), 0,3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is de kleinste winstgroei van alle Japanse autobouwers.
De winstgroei kwam voor een groot deel door een sterk vierde kwartaal, waarbij de verkopen weer aantrokken. Ook een gunstige wisselkoers van de Japanse yen ten opzichte van andere valuta gaf het concern een extra duwtje in de rug.
Nissan denkt in het nieuwe jaar een winst van 420 miljard yen in de boeken te zetten. Het concern verwacht in totaal 5,3 miljoen auto’s te verkopen.