Agressie in winkels neemt toe
Een kwart van de winkelbedrijven kreeg vorig jaar te maken met diefstal door eigen winkelbedienden. Een op de zes ondernemingen werd geconfronteerd met afpersing en bedreiging. Dergelijke problemen vormen bij een kwart van de winkelbedrijven een belemmering bij de zoektocht naar iemand die de onderneming wil voortzetten.
Dat zijn de voornaamste conclusies uit het vrijdag gepubliceerde rapport ”Criminaliteit en Ondernemen in de detailhandel” van onderzoeker Maurice de Hond onder 556 leden van Mitex, de brancheorganisatie van de mode-, schoenen- en sportwinkels. De uitkomsten gelden voor de gehele detailhandel, aldus de onderzoeker.
In september kreeg ruim de helft van de zaken te maken met diefstal. Het gaat om een schade van naar schatting 1 procent van de jaaromzet. Diefstal en agressief gedrag tegenover het personeel zijn de afgelopen vijf jaar toegenomen, vindt 40 procent van de ondernemingen.
„De gevolgen voor het personeel zijn echter zeer beperkt. Het ziekteverzuim ten gevolge van criminaliteit en agressie blijft laag”, zo staat in het rapport. Er zijn maar weinig personeelsleden voor wie criminaliteit en agressie te veel wordt en die ontslag nemen.
Ondernemers hebben er meer last van. Een op de vier heeft door de criminaliteit minder plezier in zijn baan. „Deze onvrede wordt in de hand gewerkt doordat men (zeer) ontevreden is over het optreden van de politie, het openbaar ministerie en de rechters bij de bestrijding van de criminaliteit.”
In 45 procent van de gevallen van diefstal doen ondernemers geen aangifte bij de politie. Bij afpersing of oplichting melden zij dat in 73 procent van de gevallen wel.
Vooral de opmerking van De Hond dat het onderzoek representatief voor de gehele middenstand is, heeft de branche laten schrikken. „Het CBS heeft over 2001 een omzet van 68 miljard euro in deze bedrijfstak gemeld. Dat betekent dus een schade van 680 miljoen euro per jaar ofwel 1,5 miljard gulden. Dat zijn bedragen waarvan ik steil achteroversla”, aldus een woordvoerder van Mitex.
Volgend jaar september wordt het onderzoek herhaald. Mitex gaat ervan uit dat de resultaten dan zijn verbeterd. De zegsman onderstreept dat MKB-Nederland en het ministerie van Justitie begin dit jaar diverse afspraken hebben gemaakt, onder meer over digitale aangifte van diefstal.
Vrijdag zijn ongeveer tien klanten van een Almeerse supermarkt onwel geworden nadat een ruziemaker een fles ammoniak had leeggespoten in het gezicht van zijn tegenstander. Beide mannen zijn aangehouden. Zij hadden ruzie over een parkeerplaats.
Een politiewoordvoerster zegt dat de zaak pas ontspoorde toen de dader zijn slachtoffer weer tegenkwam in de supermarkt. Bij de parkeerplaats zouden de ruziemakers al wel tegen elkaar hebben gescholden. Volgens haar zorgde de ammoniakgeur „voor zo’n verschrikkelijke stank in de winkel”, dat verschillende omstanders bedwelmd raakten.
De dader is direct opgepakt. De man die de ammoniak in het gezicht kreeg, is pas na behandeling in het Flevoziekenhuis in Almere aangehouden. Hij had ademhalingsproblemen en last van zijn ogen. De andere klanten zijn ter plekke geholpen.