„Fabrikant melkpoeder geeft kletskoekverhaal”
HEILOO (ANP). Nederlandse zuivelproducenten zijn zelf verantwoordelijk voor de schaarste aan babymelkpoeder. Grote multinationals leveren liever aan snelgroeiende markten als China, India en Indonesië, en vergeten hun thuismarkt. Dat zegt retailexpert Paul Moers.
Dat Chinezen die hier melkpoeder opkopen om naar China te versturen, verantwoordelijk zijn voor de lege schappen in Nederland noemt Moers een „kletskoekverhaal”.
Volgens hem valt er voor fabrikanten als Nutricia, Nestlé en Unilever gewoonweg meer te verdienen door veel melkpoeder te leveren aan landen in Azië. Er worden daar veel meer kinderen geboren dan in Europa. Sinds het melamineschandaal in 2008 zijn consumenten daar bovendien bereid meer te betalen voor Europees melkpoeder, aldus Moers maandag.
De deskundige verwacht dat vergelijkbare schaarsteproblemen zich in de toekomst ook bij andere producten gaan voordoen. „Multinationals zijn veel te veel bezig met winstbejag. Het kan toch niet zo zijn dat in Nederland, het land waar de melkpoeder gemaakt wordt, niet voldoende van dit product te verkrijgen is. Zakendoen moet ook gebaseerd zijn op ethiek en moraliteit”, aldus Moers, die zelf ooit directeur van Unilever in Azië is geweest.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) noemt de suggestie van Moers volstrekte onzin. „De productie van babymelkpoeder voor de Nederlandse markt is de laatste maanden juist met tientallen procenten gestegen”, zegt directeur Philip den Ouden van de producentenkoepel.