Jan van den Bosch mikt op groei met overname DrieTour
ALPHEN A/D RIJN. De christelijke reisorganisatie Beter-uit Reizen maakte woensdag bekend branchegenoot DrieTour Reizen over te nemen. Directeur-grootaandeelhouder Jan van den Bosch mikt op groei in een sector die behoorlijk te lijden heeft onder de crisis.
Door de overname groeit het aantal merken van de houdstermaatschappij High Flight International van vier naar vijf. Naast Beter-uit en DrieTour zijn dat PCOB-ledenreizen, NCRV-reizen en Kreijkes Vakantie Idee in Rijssen. De laatste richt zich specifiek op de reformatorische gezindte.
Beter-uit en DrieTour –tot woensdag de nummers één en twee in de christelijke reiswereld– zijn samen op jaarbasis goed voor 35.000 tot 40.000 reizigers. Over de omzet doet Van den Bosch geen uitspraken. Ook de overnamesom maakt hij niet bekend. Die is –zoals gebruikelijk– uit eigen middelen betaald.
Wat gaan de reizigers van de overname merken?
„Weinig. Beter-uit en DrieTour blijven werken vanuit hun eigen vestigingen (respectievelijk Alphen aan den Rijn en Driebergen, TR), met hun eigen medewerkers en eigen reisaanbod. Daarom praat ik liever over een samenwerking dan over een overname.”
Waarom blijven de twee merken naast elkaar bestaan?
„Dat heeft te maken met de verschillende markten die we bedienen. DrieTour is gespecialiseerd in gemeentereizen, reizen naar Bijbelse landen en verre bestemmingen, en richt zich op het hogere segment in de markt. Beter-uit is een brede reisorganisatie met een breed aanbod voor alle leeftijden, reizen voor jongeren en singles en drie eigen vakantieparken in Frankrijk, Duitsland en Luxemburg. Beide merken hebben een goede naam opgebouwd. Ik heb er met mijn adviseurs over nagedacht en besloten met allebei door te gaan. Je ziet zo vaak dat bedrijven in elkaar worden geschoven en dat het later niet blijkt te werken.”
Waarin zit dan het voordeel van deze overname?
„Je hebt natuurlijk schaalvoordelen, bijvoorbeeld op het gebied van automatisering en bij de inkoop van accommodaties en vliegstoelen. En ook voor de aansluiting bij de International Air Transport Association en de Stichting Garantiefonds Reisgelden is het voordelig om onder één holding te vallen; daar gaan enorme bedragen in om. Verder kunnen we natuurlijk van elkaars specialismen gebruikmaken. Voor beide merken kan dat leiden tot een breder aanbod aan reizen.”
U bent de nieuwe eigenaar van DrieTour. Dat was een interkerkelijke stichting zonder winstdoelstelling. Krijgt het voormalige bestuur nog een rol?
„Ja, de predikanten en andere bestuursleden blijven als adviseur verbonden aan de holding.”
U wilt met de overname groeien in een stagnerende markt. Hoe staat de christelijke reiswereld ervoor?
„De hele reiswereld gaat door een zware storm. Ook wij hebben last van tegenwind. Dat merken we in alle segmenten, of het nu om bestemmingen dichtbij of ver weg gaat, ook in onze vakantieparken. We zijn dankbaar voor onze trouwe achterban, maar dat neemt niet weg dat we op zoek wilden naar versterking.”