Effecten prijzenslag supers volgende week duidelijk
Pas volgende week wordt duidelijk of de afgelopen maandag door Albert Heijn begonnen prijsoorlog ook tot meer klanten heeft geleid voor de winkels van de Zaanse supermarktketen. De eerste slag, die om het imago van de winkel die -weer- op de kleintjes let, heeft het concern al wel gewonnen.
Dat zei vrijdagmorgen marktonderzoeker J. Holla van bureau GfK na een turbulente week in de wereld van de supers. De dagbladen hebben in ieder geval geprofiteerd. De paginagrote advertenties volgden elkaar dagelijks op. Want landelijke concurrenten als Konmar, Edah, Super De Boer en C1000 reageerden meteen met prijsacties. Ook de goedkopere winkels van Dirk van den Broek en Bas van der Heijden plaatsten advertenties met prijsverlagingen.
Holla constateert dat de regionale supers, veelal verenigd bij de SuperUnie, niet mee zijn gegaan in de prijzenslag. Ook de „bedreigers” op de achtergrond van het klantenbestand van Albert Heijn, de goedkope Duitse ketens Aldi en Lidl, hebben tot nu geen extra prijsverlagingen aangekondigd.
„Imago is waar het om gaat. En dat kun je meestal moeilijk veranderen. Je zag het indertijd bij de Konmar op een negatieve manier: die winkels waren te duur en de klanten liepen massaal weg. Albert Heijn heeft de eerste slag gewonnen, maar het is nog niet zeker of het bedrijf daarmee ook weer terug is.”
De prijsverlagingen die andere ketens vervolgens aankondigen, bevestigen volgens Holla alleen maar de effectiviteit van de actie van Albert Heijn. „De reacties zijn vooral defensief. Die ketens proberen de klanten vast te houden. Albert Heijn wilde vooral eerder opgestapte klanten weer terugwinnen”, analyseert Holla.
Of dat lukt moeten de harde cijfers uitwijzen. Holla meent dat cijfers over de eerste week niet voldoende zeggen. „Je moet over minstens twee weken meten”, aldus de marktonderzoeker.
Het is overigens nog de vraag of Albert Heijn de prijzen ook langer lager kan houden. Het concern heeft niet vooraf afspraken gemaakt met de leveranciers. „Die willen normaal gesproken boter bij de vis. Zij willen bijvoorbeeld hogere omzetten zien wanneer ze de prijs van hun product verlagen. En de onderhandelingen daarover moet Albert Heijn nog grotendeels voeren”, weet Holla.
Normaal gesproken spreekt een supermarktketen prijsacties dan ook vooraf door met de leveranciers. Die kunnen er voordeel uithalen dat hun artikel extra aandacht krijgt in advertenties en in de schappen. In dit geval wilde Albert Heijn iedereen overrompelen en hield de actie, ook voor de leveranciers, geheim.