Economie

Slecht weer en economie nekken Macintosh

MAASTRICHT (ANP). Het slechte weer en het lage consumentenvertrouwen hebben in de eerste maanden van dit jaar de omzet van Macintosh Retail Group sterk gedrukt. Met name in de tak Fashion ging de verkoop fors achteruit. Dat maakte de eigenaar van winkels als Dolcis, Invito, Manfield en Kwantum donderdag bekend.

25 April 2013 07:27Gewijzigd op 15 November 2020 03:15

De omzet van de groep daalde in de periode tot en met 21 april met 14 procent tot 222,1 miljoen euro. Dat was ook het gevolg van 2 verkoopdagen minder dan in 2012. De omzet bij Fashion ging met 16 procent achteruit, bij de kleinere tak Living met 7 procent. Ook het bedrijfsresultaat lag volgens de onderneming „beduidend lager”. Wel wist de retailer de kosten te verlagen en bleef de procentuele winstmarge intact.

Topman Frank de Moor liet weten een dergelijke omzetterugval „in al mijn jaren in de non-food retail nog niet te hebben meegemaakt”. Door het slechte weer werden volgens De Moor nauwelijks zomerschoenen en tuinmeubilair verkocht. De kostenverlagingen en het in stand houden van de marge zijn positief, „maar voor het overige kunnen we het begin van 2013 beter snel vergeten”.

In de laatste week van de periode waarover Macintosh rapporteert, werd het weer overigens iets beter en dat had een positief effect op de verkoop. Het bedrijf laat weten dat het ervan uitgaat „dat er in de volgende weken sprake zal zijn van enige inhaalslag”. Maar het bedrijfsresultaat zal in het eerste halfjaar wel onder dat van 2012 uitkomen, aldus de groep.

Macintosh had al eerder laten weten dat 2013 een transitiejaar wordt, waarin het „onwaarschijnlijk” is dat de marktomstandigheden zullen aantrekken. De tweede helft van het jaar is voor Macintosh traditioneel belangrijker dan de eerste maanden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer